Són d'Aiguafreda. Són Els Catarres i són l'últim fenomen de la música en català gràcies a l'èxit de la seva cançó Jenifer al Youtube. Que un vídeo s'escampi de manera viral és el millor que pot passar a un grup que comença. La indústria musical es transforma per moments. És tot qüestió de ciberfama?

Internet. La xarxa s'ha convertit en una de les maneres més eficients de donar a conèixer un grup de música. Lady Gaga i Justin Bieber, les dues macroestrelles del pop mundial, han nascut del boca-orella digital. El ritme és cada cop més trepidant i es pot passar del Youtube a omplir estadis de tot el món en qüestió de dies. Hi fa més un expert en xarxes socials que un mànager de tota la vida amb contactes?

Amor i odi. La facilitat amb la qual es pot arribar al cim és gairebé espantosa. L'exemple més clar és el d'una adolescent nord-americana, Rebecca Black. Era una gran fan de Justin Bieber i els seus pares li van pagar una carrera musical. La inversió els va sortir a compte: amb només 13 anys, la seva cançó Friday es va convertir en un èxit a Internet, en part per la seva odiosa manera de cantar. La noia ha començat a moure tants diners que ja han arribat els plets judicials: ara és més fàcil trobar a la xarxa les paròdies que l'original. Encara no ha fet cap concert i les principals televisions nord-americanes ja l'han entrevistat amb el pretext que alguns la consideren la pitjor intèrpret de la història de la música. Mentrestant, ja ha aconseguit un fama planetària i coprotagonitza l'últim videoclip de la cantant Katy Perry, que també està sent un èxit.

I com fem calaix?. Tocant de peus a terra, Internet també s'ha convertit en un factor clau per donar conèixer la música per a molts artistes catalans, que no dubten a penjar la seva música a Spotify encara que gairebé no n'ingressin res. Per això el dubte els assalta: i com rendibilitzar tota aquesta projecció? Només amb concerts?

Una de les iniciatives més interessants aparegudes últimament és la del crowdfunding, el mecenatge a partir de moltes petites aportacions de particulars. Un web de referència en català és Verkami (www.verkami.com), que ja ha acollit propostes de músics com Relk i Arthur Caravan. El darrer a apuntar-s'hi és el cantaor Miquel Gil, que vol recollir 11.000 euros en 40 dies per poder finançar el seu nou disc, Per marcianes. Les aportacions es poden fer a partir de 10 euros i totes tenen una compensació. I això, segurament, només és el principi.