"En èpoques de crisi, el musical aporta una dosi d'optimisme: els actors el viuen intensament, i això fa que s'estableixi una connexió amb el públic. El musical va aixecar els ànims del país on va néixer, els Estats Units, i ara ho està fent a Catalunya", assegura David Bacardit, que amb el seu marit i soci, Pablo Testa, obre dilluns les portes de l'escola d'arts escèniques Manresa Teatre Musical.

Tant Bacardit, especialitzat en cant i interpretació, com Testa, coreògraf que s'ha format en la dansa clàssica, fan classes en altres centres, i això els va portar a plantejar-se la possibilitat d'establir "una escola on l'activitat principal fos el teatre musical, amb els seus tres pilars fonamentals: el cant, la interpretació i el ball, però amb un caràcter de formació professional", explica Testa. Aquest projecte, que va més enllà d'altres ofertes que són "un primer tast d'iniciació o simplement lúdiques, per passar una bona estona", pretén que l'alumnat "tingui la possibilitat d'aprofundir en el teatre musical a nivell professional sense haver de marxar fora de Manresa. Amb la crisi és una bona opció: els mateixos serveis, però més a prop".

Una vintena d'alumnes

La resposta a la proposta de Manresa Teatre Musical ha estat "bona i ràpida". El taller de teatre musical arrencarà amb una vintena d'alumnes, que van des dels 9 (s'ofereix musical per a infants) i fins als 60 anys. Entre l'alumnat també hi ha barreja de nivells artístics, però els professors afirmen que "no els dividim per cursos, sinó que cada alumne té les seves fites. És una forma més realista de treballar per potenciar les seves capacitats i reforçar les mancances, que són les que s'han de treballar per no encasellar-te. Pots ser molt bon cantant i no saber-te moure, per exemple".

L'oferta de l'escola privada Manresa Teatre Musical "privilegia" els alumnes de teatre musical. Aquests alumnes, que tenen el seu horari específic en el qual toquen els tres pilars del gènere, tenen la possibilitat de completar la seva formació amb una reducció del 50% del cos de les classes: teatre de text, de moviment, de dansa, de cant particular, de veu per teatre... Els altres alumnes que s'apunten aquestes classes específiques, i que no són de teatre musical, sí que n'han de pagar el 100% del cost.

Testa afirma que els alumnes s'han de conscienciar que "ni el musical ni cap tècnica no és immediata, sinó que cal treball, esforç i disciplina, però que això no vol dir no passar-ho bé. Però el nostre principal objectiu ha de ser aprendre per créixer com a professionals". Bacardit afegeix que es vol crear grups cohesionats que respectin els companys i altres professionals, i que per això el taller recrearà la màxima exigència professional. Per això ja es planteja que l'obra que es prepararà, el musical Mary Poppins, "faci bolos i no una primera i única funció, que molts cops és l'assaig general". I, de cara a una següent etapa, volen "produir espectacles com a escola, amb dramaturgs i compositors locals, que n'hi ha de bons".