El fenomen Operetta treu el cap aquest cap de setmana al Kursaal amb tres funcions entre dissabte i diumenge que donen testimoni de l´èxit que està recollint l´obra dirigida pel manresà Jordi Purtí des de la seva estrena fa un any. El muntatge, que descontextualitza quinze peces d´òpera tan conegudes com el brindis de La Traviata, arriba a la ciutat natal del seu creador amb l´aval de 58 funcions prèvies que han convertit la peça en un dels muntatges més originals de l´escena catalana dels darrers anys.

«Se´m posen els pèls de punta». Per a Jordi Purtí, tenir a la Sala Gran del Kursaal una de les seves filles escèniques comporta una càrrega emotiva que no es pot descriure en paraules. El director manresà forma part del nucli original del Galliner que va engegar la campanya cívica per retornar el teatre del Passeig als seus dies de glòria. Dissabte no serà el primer cop que visita el recinte, malgrat que la seva carrera i la seva residència estan centrades actualment en el panorama barceloní, però sí que Operetta és la seva estrena com a protagonista d´una de les propostes de la programació del Kursaal.

L´espectacle es va estrenar ara fa un any a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya amb vuit funcions de cap de setmana. Passat l´estiu, va inaugurar la temporada del Poliorama amb quinze funcions més, va ensenyar les seves virtuts un dia al Liceu i va iniciar una gira per Catalunya que es clourà a mitjan juny havent totalitzat 74 funcions. Però la trajectòria d´Operetta és lluny del seu termini. El proper mes de juliol es podrà veure 22 vegades al reconegut festival d´Avinyó (França), aquest cop amb la productora belga LP de la mà de Somfònics, l´entitat creada per gestionar l´ascens del muntatge. I després té en cartera la internacionalització, destí que podria fer que l´obra estigués en cartell un parell de temporades més.

La imaginativa autoria de Jordi Purtí s´ha sumat a la professionalitat i «generositat», en paraules del director musical David Costa, del Cor de Teatre, una formació de Banyoles de prop de trenta cantaires nascuda fa una dècada i mitja per combinar teatre i música. L´èxit de la proposta ha fet necessari captar deu integrants més a través d´un càsting per fer front al calendari i les seves contingències.

L´acceptació d´Operetta es deu a la desimboltura i respecte amb el qual es convida a fer una aproximació al món de l´òpera des del teatre musical. Una quinzena de peces tan conegudes com l´obertura de Guillem Tell (Rossini), l´ària Casta Diva, de Norma (Bellini) i els cors dels esclaus, de Nabucco, i de gitanos, d´Il trovatore (Verdi), es presenten al públic en accions tan allunyades de les intencions inicials dels compositors com una cursa ciclista o la sala d´espera d´un aeroport. Arranjades per Pere Mateu, principalment, i Esteve Palet, i cantats a capella i en la llengua original en què van ser escrits, aquests fragments emblemàtics del gènere operístic constitueixen un reclam «tant per als amants de l´òpera com per als qui no hi van mai», segons David Costa.

«No ha vingut mai ningú després d´una funció a dir-nos que l´hem enredat», explica Purtí per posar sobre avís de l´essència d´Operetta. Els arranjaments condueixen les peces per territoris inesperats i imaginatius com el paral·lelisme entre la plaça de braus de Carmen de Bizet i el torejador Escamillo amb un pallasso en una pista també circular de circ. Un «homenatge» de Purtí al món de l´escena, tant els que donen la cara davant els espectadors com els que fan possible l´invent entre bastidors. Amb la complicitat i el treball infatigable d´un cor que s´ha vist embarcat en una aventura tan inesperada com fascinant.

Dia: Dissabte a les 18 h i a les 22.15 h i diumenge a les 18 h.