Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Adesiara recupera un text de Miret i Sans sobre afers de sexe i corrupció medievals

"Sempre han tingut bec les oques" exposa processos judicials de temàtica pecaminosa per desmitificar la mirada romàntica sobre l'època

La filòloga Alba Dedeu

La filòloga Alba Dedeu / ARXIU/joel sans (acn)

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google

TONI MATA I RIUbarcelona

Sexe i corrupció en una edat mitjana que no va ser només cavalleresca ni tampoc cent per cent fosca i pestilent. Amb l'ànim de desmitificar els tòpics romàntics dels segles XVIII i XIX, l'historiador Joaquim Miret i Sans (Barcelona, 1858-1919) va publicar els anys 1905 i 1906 Sempre han tingut bec les oques, un llibre oblidat que el segell martorellenc Adesiara recu- pera amb una edició a cura d'Alba Dedeu i introducció d'Enric Pujol.

Dones que enverinen el seu marit, comtes acusats de sodomia, dides promíscues... La faixa que encercla la nova edició de Sempre han tingut bec les oques és prou eloqüent sobre el contingut del text: "Tot el que sempre has volgut saber sobre el sexe i les disbauxes a l'edat mitjana, però mai no has gosat preguntar". Escrit en dues tongades -i dues més que l'havien d'acompanyar l'autor no les va arribar a publicar mai-, l'obra presenta un seguit de casos judicials de tarannà escandalós que van tenir lloc durant els segles medievals, amb tot el rigor historiogràfic i documental i de lectura entretinguda i amena perquè el llibre porta molt picant.

"Valia la pena fer sortir aquesta obra de l'armari", va explicar ahir l'historiador Enric Pujol. La temàtica de l'obra i la inclusió de textos en llatí i en català medieval segurament van tenir molt a veure amb la nul·la difusió del text, que va creuar el segle XX sense fortuna. L'Editorial Alta Fulla en va publicar fa uns anys una edició facsímil.

L'escriptora Alba Dedeu ha estat la responsable de l'edició filològica del text de Miret i Sans. Tant els fragments en llengües antigues com la prosa de l'autor han estat modernitzades, amb la voluntat d'apropar l'obra al gran públic. No obstant això, la publicació respecta algunes singularitats de la redacció original.

Joaquim Miret i Sants va ser un destacat activista de la Catalunya dels segles XIX i inicis dels XX. L'historiador va ser un dels fundadors de l'Institut d'Estudis Catalans i va descobrir les Homilies d'Organyà l'any 1904, un dels textos més antics escrits en català que es conserven, datades a final del segle XII o principis del XIII.

Tracking Pixel Contents