La cura d'humilitat que l'artista Roser Oduber recepta per a la humanitat s'exposa amb la inhòspita lucidesa de l'art contemporani a la sala principal del Centre Cultural el Casino de Manresa. L'enigmàtic i alhora suggeridor títol D_Ments + D_Liris convida a submergir-se en el particular univers creatiu d'una fanàtica de la natura que en aquest projecte uneix el treball que va mostrar el 2011 a l'Espai Volart de la Fundació Vila Casas de Barcelona amb el material inèdit sorgit de l'etimologia del terme llatí deliro. La motivació de tot plegat és indagar "la capacitat de pensament dels éssers humans que els fa creure que estan per sobre de la natura, per sobre de tot".

Roser Oduber recull el testimoni d'altres artistes reconeguts de la Catalunya central que en els darrers anys han tingut el seu espai i el seu moment al Casino, com Lourdes Fisa, Àngels Freixanet, Ramon Oms, Agustí Penadès i, recentment, Quim Falcó. La responsable del Centre d'Art Contemporani i Sostenibilitat El Forn de la Calç no protagonitzava una exposició individual a la ciutat de Manresa des que va mostrar la seva obra l'any 2005 a la ja desapareguda Galeria Rubiralta.

El comissariat de la mostra el comparteix Oduber amb la manresana Fina Sitjes, col·laboradora de Regió7 a qui una malaltia va apartar temporalment del projecte. "La Roser sempre ha volgut que hi fos implicada i m'ha anat ensenyant els avenços que feia", va explicar Sitjes, historiadora de l'art i responsable de diverses exposicions d'artistes locals.

La mostra es compon de dues parts en les que Oduber combina allò que l'ha ocupat en els darrers temps. A la dreta de la sala hi ha una selecció de les peces que a principis del 2011 va exhibir a l'Espai Volart de Barcelona sota el títol D_Ments, un treball intens i de gran honestedat artística en que explorava els límits entre forma i matèria i la dialèctica que s'estableix entre la raó i la demència.

Com un fil invisible que recorre l'existència creativa de l'autora calderina, l'altra meitat de la proposta expositiva és l'obra inèdita que l'ha ocupat més recentment i que s'ha acabat personificant en els quadres de D_Liris. Una nova introspecció en la vitalitat del pensament que pren com a motiu el desequilibri que els humans manifesten en la seva relació amb la natura. Els lliris secs són el material que no tant sols surt en algunes de les teles com a element pictòric sinó també una metàfora, a partir de la seva etimologia llatina -deliro és un verb que significa desviar-se del solc en l'acte de llaurar- de la imprevisibilitat d'allò que la natura, la terra, ofereix als humans quan la interpel·len.

L'espectador no toparà amb obres de lectura fàcil ni còmoda davant de peces com Transgressió. Una artista que incorpora en el seu currículum obres amb pell de serp morta no és, precisament, sospitosa de banalitzar el seu compromís amb l'ofici. En el centre de la sala, entre els dos àmbits que Fina Sitjes va definir com els dos "hemisferis cerebrals", una jardinera amb lliris, unes figures humanes i una projecció posen el visitant en situació sobre l'altre gran eix a partir del qual gira la mostra: la voluntat de delirar en companyia.

Deliris col·lectius

Roser Oduber s'ha envoltat d'un seguit de creadors de diverses disciplines per portar la seva intuïció artística a ments alienes que completessin el seu punt de vista. L'audiovisual esmentat és obra del realitzador manresà Gerard Quinto, i les fotografies que il·lustren el catàleg porten la firma de berguedà Jordi Plana. Unes imatges que, a diferència de la descontextualització pròpia d'aquest tipus de publicacions, es van prendre en espais tant singulars com el convent de la Colònia Rosal, convertit des de fa uns anys en epicentre d'una i polièdrica activitat artística.

La mateixa Fina Sitjes ha estat companya de viatge dels deliris d'Oduber, com Glòria Bosch, directora d'art de la Vila Casas. Propietat d'un empresari farmacèutic, la fundació té diversos centres expositius com ara el museu d'art contemporani Can Framis, al Poblenou barceloní, on hi ha exposades peces de la directora del Cacis. Una altra col·laboració sorgida de la complicitat d'Oduber amb artistes del seu entorn es podrà gaudir durant l'acte inaugural d'aquest dijous. Laura Bataller, que ha participat en diferents projectes d'El Forn de la Calç, realitzarà una acció performativa acompanyada del grup Primo Gabbiano, nom que recull l'herència de Kinoplatz.

El servei didàctic que habitualment complementa les exposicions del Casino, i que s'adreça als centres escolars, anirà en aquesta ocasió a càrrec de Marina Berdalet, premi Tendències de Regió7. L'artista també conduirà la visita guiada que tindrà lloc el dissabte 16 de març. La mateixa Roser Oduber, per la seva part, protagonitzarà la visita que es durà a terme el dissabte 16 de febrer a la tarda. L'assistència a aquestes trobades és lliure i gratuïta.