La Mostra d'Igualada - 24a Fira de teatre infantil i juvenil ha tancat aquest diumenge les portes amb una assistència total de 26.000 espectadors. Gairebé la meitat dels espectacles de sala han penjat el cartell d'exhaurides les localitats i l'ocupació mitjana d'aquests espais ha estat del 89%, la més alta dels darrers anys situant-se 15 punts per sobre de l'edició del 2012. El gerent de la Mostra d'Igualada, Òscar Balcells, ha valorat molt positivament la participació del públic i ha destacat com a motius principals de l'èxit el fet de ser una fira "consolidada" i una "plataforma de difusió" de les arts escèniques per a tots els públics perquè coneguin l'"espectacular" oferta, a més de les estrenes.

En total, la Mostra d'Igualada ha penjat el cartell d'exhaurides les localitats en 21 funcions, el que suposa un 45% de les representacions programades en espais tancats. Pel que fa als espectacles de carrer, a les cercaviles i als tallers programats, s'estima que hi han passat 18.000 espectadors, en gran part, gràcies al bon temps de primavera que ha acompanyat la fira. Tot plegat, suposa un total de 26.000 espectadors, mantenint l'assistència de l'edició anterior, segons han indicat els organitzadors.

Els espectacles de la Mostra d'Igualada d'enguany s'han clos aquesta tarda amb les actuacions d'Electrotoylets que presentaran 'S'ha acabat el bròquil!' al Teatre Municipal de l'Ateneu amb les entrades exhaurides i 'Evolution' de la companyia Brincadeira a la plaça de l'Ajuntament.

Durant els quatre dies d'espectacles, la mostra ha acollit fins a 18 estrenes que han tingut molt bona acceptació de públic. D'entre aquestes, cal destacar la de la companyia andalusa La Rous que va estrenar aquest dissabte 'Una niña', el 'Sense solta' dels manresans Teatre Mòbil, 'Paperipècia', del també manresà Marcel Gros que va inaugurar la Mostra d'enguany o AlambiQ, Destil·leria Cultural que va estrenar el seu primer treball 'Si n'era un somni', un espectacle dedicat a l'obra de Salvador Espriu.

En l'àmbit dels espectacles de carrer 'Born to trace' va deixar al públic bocabadat amb les seves acrobàcies des d'una bastida. Fora de les estrenes, també han tingut bona acollida 'Somnis de sorra' de Ytuquepintas, 'Do not distrub, -no molestar-' dels andalusos Vaiven Circo o 'Raspall' de Teatre Nu, entre d'altres.

El gerent de la Mostra d'Igualada, Òscar Balcells, ha subratllat que "incrementar la xifra d'ocupació en els teatres 15 punts és un èxit i demostra que la fira de teatre infantil i juvenil no només és un punt de referència per al sector professional, sinó que també ho és per al públic". Així mateix, ha destacat com a motius principals d'aquest èxit el fet de ser una fira "consolidada" i una "plataforma de difusió" de les arts escèniques per a tots els públics perquè coneguin l'"espectacular" oferta, a més de les estrenes que ofereix la mostra.

Per la seva banda, el director artístic de la mostra, Òscar Rodríguez, ha assegurat que les estrenes "han respost a les expectatives" i ha destacat la reacció dels programadors internacionals vinguts de França. Segons Rodríguez, "aquests programadors s'han mostrat sorpresos molt positivament pel nivell artístic de les companyies catalanes, han estat receptius amb les propostes de la mostra, i alguns d'ells fins hi tot han fet ja alguna contractació".

L'organització de la Mostra ha programat tres activitats dirigides al públic professional. Conjuntament amb la Diputació de Barcelona es va organitzar dijous la jornada 'L'equipament teatral més enllà de l'escenari' que va comptar amb la ponència 'Re-existencia vs. Resistencia: un nuevo lugar para el teatro' a càrrec de José Luis Rivero, director artístic de l'Auditorio de Tenerife i president de la Red Española de Teatros, i amb una taula rodona que va servir per donar a conèixer bones pràctiques com les de 'Fem òpera: Brundibar' i 'Fem dansa: Metrodansa', la de l'Ateneu Popular de 9 barris, la de 'Fem un musical' i la de 'l'Estruch, fàbrica de creació'.

En relació al Mercat de projectes d'espectacles, aquesta és una activitat consolidada que enguany ha arribat a la seva quarta edició. Es tracta d'una iniciativa pensada per dinamitzar el mercat i dirigida a possibilitar la producció de projectes d'espectacles professionals per a tots els públics. Al cloure les presentacions orals dels sis projectes seleccionats, les companyies van poder començar a fer els primers contactes amb professionals interessats en els seus projectes, el que pot facilitar poder dur a terme els projectes i que esdevinguin realitat. De fet, la programació de

La Mostra d'Igualada d'enguany ha acollit tres propostes presentades als anteriors Mercats de projectes d'espectacles: 'Víctor i el Monstre (Frankenstein)', 'El País del pa amb tomàquet' i 'Monstres'.

Finalment, enguany s'ha organtizat conjuntament amb Catalan Arts (ICEC - Departament de Cultura) i l'Institut Ramon Llull una trobada professional entre representants de companyies catalanes que enguany presenten noves produccions a la mostra i professionals francesos. D'aquest primer contacte ja s'han pogut començar a aparaular coproduccions, col·laboracions i representacions perquè les companyies d'aquí les puguin dur a terme a França, segons han puntualitzat els organitzadors.

Un any més, la Mostra també ha esdevingut el punt de trobada del sector, i entitats com la Plataforma de Concerts Educatius Lacord, Fundació Xarxa i fins a un total de vuit companyies han presentat les seves novetats a La Llotja que ha comptat amb nombrosos visitants professionals que han aprofitat aquests dies per treballar i intercanviar contactes. S'han comptabilitzat fins a 700 professionals acreditats, 400 dels quals d'entitats programadores.