Que Jordi Savall era una aposta segura no és cap novetat. I que el seu nom "ajuda" la Fira Mediterrània a "obrir portes en l'àmbit internacional" és la constatació del prestigi que el músic igualadí ha conreat més enllà de les nostres fronteres. Ahir es presentava a Manresa la setzena edició del mercat artístic manresà que té en la figura de Savall -l'artista convidat-un dels seus puntals. I és que, com va reconèixer el director artístic de la Mediterrània, David Ibáñez, portar el nom de Savall als mercats internacionals quan s'explica el certamen manresà desperta l'interès "d'agents estran-gers". I aquest és el primer pas perquè "vinguin i comprin productes catalans" a la capital del Bages. De moment, el nom suma. Això, i l'esforç organitzatiu per vendre la fira. Quan falta un mes per a la celebració del certamen, la llotja ja està pràcticament plena (45 estands), el triple que al Mercat de Música Viva de Vic i en espera de superar el miler de professionals.

Els responsables de la fira, que se celebrarà del 7 al 10 de novembre, van començar parlant de les retallades econòmiques al pressupost d'enguany (1 milió d'euros), que ja va explicar aquest diari (vegeu edició del 6 de setembre): descens del 28% de l'aportació de la Generalitat (de 805.000 a 580.000 euros) i la convicció que la compensació d'aquesta retallada a través, entre d'altres, de l'aportació privada, entrades i un canvi en el règim fiscal no superarà el 8% de pèrdua pressupostària respecte al 2012; és a dir, que al final només es perdrien uns 100.000 euros.

El concepte de cruïlla és el que aixopluga la setzena fira d'espectacles (la Mediterrània com a espai de xoc, de trobada, de cultura, de conflicte...) i com aquest creuament es "transforma en una proposta artística", segons Ibáñez. A més dels artistes ja anunciats com Savall, Obrint Pas, Kiko Veneno i Kepa Junkera, hi haurà espectacles dedicats a l'eix vertebrador d'enguany (el poeta Josep Pedrals, el mateix concert inaugural de Savall i l'espectacle de cloenda de l'Agrupació Musical Senienca amb artistes de tots els territoris de llengua catalana); les nits temàtiques, mestissatge i ball folk, a l'envelat de l'Espai Estrella Damm -uns dels patrocinadors de la fira- a la plaça Milcentenari; i el cicle Emergències, els espectacles de formats més innovadors i més arriscats com Catalexi, de Sergi Sirvent, una estrena i una coproducció del certamen. Una fórmula, la coproducció, que en aquesta setzena edició suma 10 propostes: "unir-se, sobretot per poder crear projectes de gran format és indispensable en moments de crisi", subratllava Ibáñez. L'any passat no n'hi va haver cap.

La Mediterrània presenta 36 estrenes (16 absolutes, 11 a l'estat i 9 a Catalunya) de 113 muntatges. Hi haurà 232 funcions repartides entre la programació oficial i les seccions Off, l'Estepa i l'Humus. Unes xifres que mantenen la fira com el mercat d'espectacles d'arrel més important de l'àrea mediterrània, fonamentat, sobretot, per l'activitat professional que es genera al llarg del certamen. La llotja, amb un nou disseny bagenc que signen el navarclí Joan Escalé i el manresà Lluís Piqué, es manté al Museu de la Tècnica i inclou 85 propostes per a professionals.