Els catalans van escoltar menys música i van anar a menys concerts l'any 2013, segons es desprèn de les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura fetes públiques ahir durant la presentació de l'Anuari de la Música 2014, a càrrec de Lluís Gendrau, director editorial del Grup Enderrock i coeditor de la publicació.

La xifra de catalans que escolten música ha baixat del 93,5 % al 87,1 % i l'assistència a concerts ha caigut del 33,8 % al 29,8 %, amb la particularitat que 7 de cada 10 persones no han anat cap cop a un concert durant el 2013, assenyala aquest estudi, per al qual s'ha entrevistat un total de 6.300 persones de tot Catalunya.

De tota manera, les dades obtingudes desprenen la "bona notícia" que l'oferta de concerts ha augmentat el 16 % i que ha crescut el 43 % l'assistència del públic, però, malgrat tot, és el tercer any consecutiu que baixa la facturació, en el 14% en aquest cas.

La pèssima notícia és que cau en picat l'audiència als auditoris per segon any consecutiu (el 18 %), i que la seva programació ha descendit el 6,7 % per aquest motiu, amb una reducció d'1,2 milions de persones respecte a l'1,4 milions que va deixar d'anar-hi el 2012.

30 festivals pop

Com a dades positives, Gendrau ha destacat l'augment de l'afluència als 30 festivals pop més destacats, que han assolit una xifra de 2.010.000 assistents, amb un augment del 16,2 % del seu públic, així com l'increment del 3 % en la programació de les orquestres i conjunts en les festes majors dels pobles. En aquest context, les ajudes públiques han descendit el 42,8 % i han passat dels 8,5 milions d'euros del 2011 als 3,9 milions del 2013, juntament amb l'augment de l'IVA al 21%, ha apuntat Gendrau.

Jordi Sellas, director general de Creació i Empreses Culturals de la Generalitat, ha qualificat de "devastador" l'escenari presentat i ha apostat per la unió de forces de tots els sectors implicats.