Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Qui eren els refugiats de la guerra civil a Manresa?

Un estudi inèdit posa a l'abast a la xarxa els noms i cognoms de 2.378 persones que van arribar a Manresa del 36 al 39 Més de la meitat eren dones i nens, de Lleida, Osca i Madrid

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google

susana pazmanresa

Dones, ancians i nens. Població majoritàriament soltera, mestresses de casa i persones que treballaven en l'agricultura i la ramaderia. Aquest és el perfil dels refugiats que va acollir Manresa durant la Guerra Civil Espanyola. En total, més de dues mil persones, amb noms i cognoms, en un cens fins ara inèdit ?-2.378 entrades- que es pot consultar a www.memoria.cat/refugiats. Aquest nou projecte de recerca impulsat per l'Associació Memòria i Història de Manresa, amb el suport de l'Ajuntament de Manresa, ha estat elaborat per l'historiador Josep Alert. Un part important de la documentació -2.184 fitxes dels refugiats- s'ha conservat a l'Arxiu Comarcal del Bages.

Els refugiats -i la seva història- és un dels aspectes menys coneguts del període i, a Manresa, fins ara, "no s'havia estudiat en profunditat", explica Alert. Aquesta població flotant va arribar majoritàriament a la capital de Bages en dues gran onades: la tardor del 1937, amb la desfeta del front del nord; i la primavera del 1938, amb el trencament del d'Aragó, l'ocupació de Lleida i l'arribada de les tropes franquistes al Mediterrani.

Tracking Pixel Contents