Xavier Gual (escriptor i periodista) moderarà un debat en el que participaran Marc Marcè (director regió7), Nèlida Fornell (propietària llibreria Quatre Cantons), Pep Garcia (escriptor i activista cultural), Jordi Cussà (escriptor), Francesc "Titot" Ribera (escriptor) i Jaume Huch (editor) són els protagonistes d'un debat obert el proper divendres 27 al Konvent de Cal Rosal, a partir de les 20 hores titulat «De Sala Martín a Jordi Cussà (De les fulles en blanc a les tauletes)»

La cultura d´un país és sempre motiu de controvèrsia. A debat hi entren les subvencions no del tot equitatives i lligades sovint a la popularitat i a la façana mediàtica. Interessos polítics, mitjans de comunicació i indústria cultural marquen les regles del joc.

A les terres d´interior la perseverança no és sinònim de resultats. Ser escriptor, periodista o esportista d´elit són projectes vitals que corren el risc de convertir-te en enfant terrible o artista local vitalici. Pocs són els respectats amablement. Profetes i territori és raó d´inconnexió.

No hi ha hagut un altra època a la Història que es llegeixi tant, s´han multiplicat els canals d´accés a la cultura i l´impacte d´aquest consum és un dels índex que calibra l´economia d´un país. Això són dades, però hi ha quelcom viu en aquesta imatge. Exemple: la lectura, nòdul creatiu inesgotable, centra d´un debat sobre el seu futur i la redefinició del seu paper a la societat.

El futur? El llibre en paper i el digital viuen una estranya cohabitació, els pronòstics apocalíptics i els interessos industrials han marcat una relació que semblava transitòria i lògica: el llibre tradicional desapareixerà i tothom es passarà als e-readers i tauletes. En un context més gran les promeses de coneixement global i accessible negocien amb hereus i copyrights.

La realitat es mostra complexa i matisada. Els motius pels quals es continuen venent llibres (que no vol dir llegir-los) són tan personals com difícils d´enumerar sense caure en el lloc comú. Per altra banda, el llibre digital tem la pirateria en la seva expansió i busca en la intertextualitat amena la clau d´un públic massiu. Però fins a quin punt és important el format en la lectura?

Escriptors, editors i llibreters combinen art i negoci per oferir un bon producte, atractiu. L´escala d´aquesta relació esdevé essencial per comprendre com està el mercat i com interactuar amb ell: llibres exquisits, editats acuradament competeixen amb fenòmens editorials dissenyats des de departaments de màrqueting.

Des de konvent proposem un debat obert on es parlarà de lletres, del periodisme a la literatura, territori i formes de comunicació. Un debat, en definitiva, amb la cultura al centre.