Nou horari, nou espai i la mateixa energia de sempre. L'Artmercat, la iniciativa navarclina que reuneix art, música i paradetes a l'aire lliure al més pur estil Palo Alto, va celebrar ahir el seu cinquè aniversari amb èxit de participació i amb molt bones sensacions pel que fa al nou emplaçament. I és que l'esdeveniment, que havia celebrat les seves quatre edicions anteriors a la fàbrica del Riu -just a l'altra banda del poble de Navarcles- es va traslladar a l'entorn del Molí d'en Serra, un espai pràcticament desconegut per a la gent del poble, fins i tot per als organitzadors, que afirmen que els ha funcionat molt bé.

"El lloc ha agradat molt. Hi ha més ombra, i tothom ens diu que el canvi ha estat en positiu", va comentar ahir Eduard Padrós, un dels tres joves organitzadors. "Hem vist que a la gent li agrada descobrir nous racons de Navarcles, i també és la manera de despertar la curiositat i crear una sinergia amb el poble", va afegir una altra de les impulsores, Patrícia Ramos. Malgrat els dubtes inicials, tenien clar que en aquesta cinquena edició volien renovar el format "perquè no fos sempre el mateix". D'aquesta manera, també es va concentrar la durada del mercat en un sol dia -ahir, dissabte, de 12 del migdia a 12 de la nit-.

Públic familiar

Durant tota la jornada, un públic majoritàriament familiar -en total, unes 1500 persones- es van passejar per l'entorn, ple de paradetes i food trucks. Després d'un matí més aviat intermitent, amb uns 200 assistents, a partir de quarts de set de la tarda es va concentrar el gruix principal de gent i d'activitats. Així, a la roba, bijuteria, banyadors, articles de decoració de la llar i il·lustracions d'artistes i expositors s'hi van sumar tallers, tasts de vins, de xocolata i de cerveses i la música en directe, a més de les exhibicions de dansa oriental, dansa tribal i lindy-hop, que van atraure un bon nombre de persones. Cap a les 7 de la tarda hi va haver la presència sorpresa de dos personatges d'Star Wars, que amb motiu del 5è aniversari van protagonitzar una performance.

A l'entrada del mercat, les exposicions de fotografies i pintures van fer aturar el públic: des de receptes culinàries fins als quadres d'una de les organitzadores, Ingrid Garcia, passant per un experiment fotoliterari amb imatges de l'aeroport o una exposició basada en rostres de persones grans.

Vocació solidària

Si en les dues edicions anteriors l'Artmercat havia col·laborat amb la lluita contra el càncer i amb AMPANS, enguany, la iniciativa va apostar per la recaptació de fons a favor de l'endometriosi, una malaltia que afecta el 15% de les dones a Catalunya. Al recinte s'hi podia trobar informació a través de l'associació Endo&Cat, i també una representació pictòrica d'una noia afectada. "Molta gent està coneixent aquest problema avui", va destacar Padrós. "L'Artmercat és una finestra oberta, i també un espai que vol ajudar a fer difusió de malalties i causes socials".