Ja queda lluny el 9 de juliol, quan Guillem Cabrera i Espinach, un nen de 12 anys de Sant Salvador de Guardiola, va acabar el primer curs a l'escola del Royal Ballet de Londres. Va acomiadar-se dels seus companys amb la gala d'estiu a la Royal Opera House, en la qual participen un centenar d'alumnes de la prestigiosa escola de ballet. La tradició marca que els alumnes dels 5 cursos de l'escola dels petits (la dels grans és al Covent Garden, al costat del teatre, i la dels petits, a l'edifici White Lodge, al parc de Richmond) participin en la coreografia The File, que mostra l'evolució de tota la seva formació. "En tancar les cortines, tothom crida! Perquè és que els més grans es graduen", assenyala Cabrera.

Avui ja és 3 de setembre, i és el dia en què el jove ballarí bagenc inicia el seu segon curs a Londres. "L'estiu ha passat molt ràpid", afirma, però el temps passat a casa, en família, l'ha ben aprofitat. Avui és el dia en què tornarà a l'escola, però canviarà d'habitació: ja no estaran tots els nens plegats, sinó que estaran dividits en tres habitacions de quatre. Cabrera està nerviós per saber amb quins companys haurà de compartir les nits i si li tocarà el llit que ningú vol, el que té l'escriptori a l'altra banda de l'habitació. La seva intenció era arribar avui ben d'hora per poder escollir.

Ganes de lluitar pel seu somni

A més a més, el ballarí inicia el nou curs a Londres (on té com a tutors les parelles formades per Ferran Revilla i Carla Zanichelli i Natthan i Ayesha Everitt) amb ganes de lluitar per mantenir el seu somni d'esdevenir ballarí professional. Ara per ara, el seu objectiu és superar l'audició que els fan cada any a l'escola: "treuen la meitat dels alumnes i en posen de nous". I passar a l'escola dels grans "és encara més difícil. Hi ha anys que només ho aconsegueixen 2 o 4". Després de cinc anys de formació a White Lodge, en queden tres més al Covent Garden. El seu pare, Germà Cabrera, afirma que "estem segurs que acabarà ballant en un escenari, si tot ho acompanya i no es lesiona. Creiem que sí".

Però, a banda de l'esforç que farà el jove ballarí, per a qui "la dansa ho és tot", la família Cabrera-Espinach també ha d'afrontar la despesa que comporta la formació a l'escola del Royal Ballet. D'acord amb el tracte assolit amb la prestigiosa escola l'any passat, cada anualitat han d'abonar 25.000 euros. A més, cal pagar uniformes (en un any, Guillem Cabrera ha crescut entre 10 i 12 centímetres), vestuaris de ballet i els vols d'avió de cada mes i mig, aprofitant les aturades de l'escola, perquè l'alumne es pugui reunir amb la família. "Som conscients que part de la de despesa l'hem de sufragar amb els estalvis de la família", afirma el pare, tot i que s'estan movent, com ja van fer l'any passat, perquè la càrrega no sigui tan forta.

Un vídeo promocional al Liceu

Ara bé, si l'any passat van aconseguir captar gairebé 13.000 euros a través de petits mecenes, enguany apunten a les petites, mitjanes i grans empreses, i també a les administracions, perquè els donin un cop de mà. Una de les eines que podran usar per anar obrint-se portes és el vídeo promocional que els ha gravat la productora Zoopa, de l'actor Santi Millán, al Liceu. A través de la manresana Mar Canet, han aconseguit els contactes perquè Zoopa els faci gratuïtament aquest treball, que es preveu que estigui a punt aviat i es difongui a través de la pàgina web de la productora i de YouTube. Però l'empenta definitiva perquè el vídeo tirés endavant la va donar la participació de Guillem Cabrera (i la repercussió que va tenir) en el muntatge Frankenstein a la Royal Opera House, en el qual interpretava el paper del germà petit del científic que crea el monstre.

La idea inicial era gravar un vídeo amb el jove bagenc ballant en un miler de localitzacions diferents, amb una coreografia creada per ell mateix. Però, com que a la coreografia hi ha molt moviment, els responsables de la producció van decidir que calia un sol escenari, si era possible, emblemàtic. Aquí és on va entrar en escena el Liceu, però era inabastable entrar-hi a cost zero. Ho va aconseguir la mediació del conseller de Cultura, Santi Vila, amb qui la família s'havia reunit sol·licitant-li-ho a través del Facebook particular.

Per a la gravació, van disposar de l'escenari del coliseu de la Rambla de 8 del matí a 12 del migdia. Unes hores en les quals Guillem Cabrera va repetir la coreografia unes 20 vegades. Per tenir-la a punt, i polir-la, va tenir l'ajuda de la ballarina Laura Bataller, que ja havia estat la seva mestra. Van assajar primer a l'escola de ballet d'Olga Roig, i després el va acompanyar al Liceu.

"L'any passat era una promesa, ara és un estudiant amb projecció", assenyala el pare, Germà Cabrera, a l'hora de trucar portes, tant les de Santi Vila, que s'ha compromès a buscar alguna subvenció que encaixi amb les característiques del jove ballarí, com les de l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, que també els va rebre. Quant a les empreses que ja s'han compromès a ajudar hi ha Ortodòncia Raga, de Manresa, que es farà càrrec del tractament que necessita. També s'han reunit amb responsables de Denso, establerta a Sant Fruitós, "que estan molt interessats a ajudar, perquè volen reforçar el vincle cultural entre el Japó i la Catalunya Central", assenyala Germà Cabrera. I hi ha altres empreses amb qui ja han començat a establir contactes: "tenim la sort que hi ha un teixit empresarial al Bages que ens vol donar un cop de mà perquè veuen que la del Guillem és una aposta amb cara i ulls, que té ganes de continuar fent carrera". I també hi ha mecenes que ja van col·laborar l'any passat que mantenen l'aposta, com el grup Celtas Cortos i l'empresari del teatre Son Amar de Mallorca.