El xinès Zhang Yimou sempre s'ha caracteritzat per mostrar-se com un cineasta versàtil, curiós, amant d'experimentar amb tot allò que li vingués de gust: després d'una primera etapa (possiblement la més reeixida) en què ens va oferir retrats intimistes i carregats de crítica envers les lleis escrites i no escrites que regeixen la societat xinesa, va passar a un cinema on l'espectacle i l'artifici (de factura impecable, val a dir) es van fer primordials.

Exemples paradigmàtics d'ambdues etapes en serien La linterna roja (de ben segur la seva obra mestra) i Hero. En els darrers anys, Yimou s'ha deixat temptar per experiments diversos: des de dirigir la cerimònia d'obertura dels Jocs Olímpics de Pequín de l'any 2008, fins a realitzar un particular remake de l'obra dels germans Coen Sangre fácil, i acabar amb aquesta La Gran Muralla, el seu projecte més internacional i costós (135 milions de dòlars o la pel·lícula més cara de la història del cinema xinès).

Utilitzant un rerefons històric amb el qual se sent còmode (el moment en què es va començar a construir aquesta meravella de la humanitat a l'època medieval), Yimou pren referents dels seus films d'acció anteriors com La casa de les dagues voladores per exhibir el seu innegable pols narratiu i la seva poderosa posada en escena.

A La Gran Muralla, però, introdueix un element fantàstic que no s'havia vist fins a hores d'ara en la seva filmografia: un element que ens pretén explicar el perquè de la construcció d'aquesta gegantina obra arquitectònica. D'aquesta manera, a través del punt de vista de dos personatges externs (un mercenari anglès i un altre d'espanyol), el relat farà descobrir a l'espectador que l'edificació no només servirà per defensar-se dels veïns mongols, sinó que també esdevindrà una barrera per protegir-se d'una amenaça més gran, alguna cosa sobrenatural i inhumana que està disposada a eliminar (i literalment cruspir-se) tota la població de la zona.

Amb una estrella de renom internacional com Matt Damon al capdavant d'aquest projecte, La Gran Muralla parteix d'un relat que el cineasta Edward Zwick (Llegendes de passió, L'últim samurai) havia escrit fa uns quants anys, i que finalment ha cedit a Zhang Yimou perquè s'estreni amb una pel·lícula de marcat to comercial.