Un mapa sensorial de la ciutat de Venècia per descobrir allò que no s'hi veu. Aquesta és la proposta catalana a la Biennal d'Art d'aquest 2017, un projecte liderat per Antoni Abad que ha comptat amb la col·laboració de persones cegues o amb baixa visió. Així, la participació catalana d'enguany defuig els plantejaments més tradicionals per proposar una experiència que es viu a través d'una aplicació mòbil o d'un passeig amb barca guiat per una persona cega. "Venècia és molt visual", ha dit Abad, però la proposta permet "escoltar-la". El conseller de Cultura, Santi Vila, ha destacat que el projecte és "molt empàtic" amb Venècia i combat la idea de fer una "proposta aïllada" de l'entorn que l'acull.

Així, els visitants que s'acostin al pavelló que la delegació catalana ocupa als Cantieri Navali no hi trobaran cap exposició convencional. L'espai, el muntatge del qual ha estat concebut per l'estudi de disseny català Avanti-Avanti Studio, es dedica a explicar el projecte amb l'aplicació i a projectar un documental dirigit per Abad. L'espai ja està adaptat fins i tot amb els colors que s'han triat, el groc i el negre, els més adients per a persones amb baixa visió. De fet, el co-comissari Roc Parés ha explicat que també s'ha adaptat per a persones amb cadira de rodes i amb diversitat cognitiva.

L'artista ha treballat anteriorment amb comunitats digitals, en què els telèfons mòbils tenen un paper important com a mitjà de comunicació social, i ha elaborat una cartografia sonora i geolocalitzada de Venècia a través de l'aplicació BlindWiki creada per a cecs però accessible per a tot el públic des d'un smartphone. L'aplicació permet enregistrar i publicar impressions sobre qualsevol lloc de la ciutat i escoltar-les en qualsevol moment. En aquests moments, ja s'acumulen uns 1.200 enregistraments.

Abad ha coordinat des del febrer les gravacions que inclou l'aplicació i que s'han anat geolocalitzant. Des de llavors, l'artista ha viatjat setmanalment a Venècia per preparar el projecte conjuntament amb l'experta en art i accessibilitat Valeria Bottalico. Però ha estat fonamental la participació de persones cegues, voluntaris d'associacions ciutadanes i estudiants de les universitats Iuav i Ca' Foscari de Venècia.

A més de l'aplicació, la proposta que porta a Venècia l'Institut Ramon Llull aquest any es complementa amb sortides en barca des del moll que hi ha just davant de l'espai expositiu per fer un recorregut dirigit per persones cegues i explorar la ciutat des de l'aigua a bord d'una 'sampierota' de rems, una embarcació tradicional amb voga veneciana. El trajecte, per a quatre passatgers, té una durada de 20 minuts i vol ser un tast del que es pot experimentar passejant per Venècia amb l'aplicació.

Una altra part del projecte ha estat la creació d'un còmic tàctil, amb dissenys en relleu de Max, pseudònim de Francesc Capdevila, Premi Nacional del Còmic de l'estat espanyol del 2007, que ha explicat que portar-lo a terme ha estat "el repte més complicat" de la seva vida professional. El guió s'ha creat amb la col·laboració de participants cecs, sota la direcció de la co-comissària Mery Cuesta, que ha explicat que es tractava de "traduir les convencions pròpies del llenguatge del còmic al llenguatge tàctil".

Abad creu que Venècia és una ciutat "molt visual", però que justament el seu projecte vol posar l'accent en allò que no es veu. Per tant, l'objectiu és "poder escoltar-la" tenint en compte la percepció de les persones cegues o amb baixa visió. A més, ha posat de relleu que el projecte s'ha fet treballant amb persones del territori

El conseller de Cultura, Santi Vila, ha posat en valor que el projecte català és "molt empàtic" amb Venècia i creu que "l'esforç més gran que s'ha fet és combatre la idea de fer una proposta aïllada, isolada de l'entorn social que l'acull". A més, creu que és un "valor afegit" que el projecte s'hagi elaborat durant mesos amb la gent de la zona. Vila s'ha mostrat convençut que una proposta així també es podrà "exportar a altres contextos".

Per la seva banda, el director de l'Institut Ramon Llull, Manuel Forcano, ha explicat que, tot i que Abad ja havia fet alguna experiència similar en alguna altra ciutat, se li ha volgut donar "un altre enfoc" amb la participació dels dos comissaris. Forcano ha destacat la "paradoxa" que suposa "venir a veure la ciutat més bella del món" i presentar un projecte en què "són les persones que no tenen la capacitat de veure-la les que expliquen la ciutat". Forcano ha afegit que hi ha bones sensacions i que ha estat un projecte "elogiat" per la Biennal i per les autoritats que han visitat el pavelló català.

BlindWiki, des del 2014

L'aplicació, però, no s'ha creat expressament per al projecte de la Biennal d'Art. Abad ja va començar a desenvolupar-la l'octubre del 2014 per a l'Acadèmcia d'Espanya a Roma per crear un prototip de xarxa ciutadana en línia concebuda per a persones cegues o amb deficiència visual. Posteriorment, s'han desenvolupat diverses versions a Sydney (2015), Berlín (2016) i a Wroclaw (2016).

"Un projecte fet amb el cor"

L'Anna i la Julia són les dues persones cegues que acompanyen els visitants que volen fer el recorregut en barca. Per l'Anna, el projecte d'Abat parteix "no tant de la ment com del cor". "És un projecte de sentiment", conclou. Una de les persones que han fet el recorregut, Mas Kexing, ha destacat que amb la guia de la Julia han pogut escoltar sorolls com el de "els ocells, l'aigua, el rem o el que fa la fusta del vaixell". "Si no, segurament ens fixaríem en les cases i en la gent que hi viu", ha afegit.

Un altre dels visitants, Joshua Goldshmith, creu que l'experiència del recorregut en barca permet viure "una altra manera de visualitzar la ciutat", a partir "d'una altra percepció". Albert Morales, per la seva banda, ha destacat que la guia li ha donat "una visió única" i "una dimensió nova" de la ciutat.