«El repte és tenir un museu més actiu, perquè ara ho és poc». Amb aquesta convicció s'expressava Clara Arbués, responsable del Museu Diocesà de la Seu d'Urgell, tot i reconèixer que, amb 28.000 visitants anuals, té una de les xifres més altes de la xarxa: «la gent que ve a visitar la catedral, també entra al museu. Però el següent pas és fer més exposicions per apropar-nos a la ciutadania».

Carme Bergés, presidenta de la xarxa i directora del Comarcal de Cervera, i Carme Alós, directora del Museu de la Noguera, a Balaguer, asseguraven que «un museu no s'ha de valorar per la quantitat de gent que el ve a veure, això ja no va així». Una afirmació gairebé herètica però que exemplifica el rumb que han de prendre aquests espais: «els museus incideixen en l'economia dels seus territoris, i en la promoció turística. La conservació i la recerca es continuarà fent, però hem de parlar el mateix llenguatge que la societat i obrir-nos».

La xarxa on hi ha els museus de Solsona i la Seu es va constituir el 2008, i l'any passat va adquirir un estatut institucional amb l'entrada de la Generalitat i la Diputació de Lleida.