El festival de Canes va obrir les seves portes ahir amb dues propostes d'alt interès. La primera va ser el film inaugural, Les fantômes d'Ismaël, d'Arnaud Desplechin, realitzador de films tan aclamats en aquest certamen com Un cuento de Navidad o Tres recuerdos de mi juventud. La tria de Desplechin com a punt de sortida del Canes 2017 és indubtablement una manera de treure múscul per part de la cinematografia francesa, que, potser en una mostra de vanitat (o no), també inaugurarà la resta de seccions del festival amb produccions del país (sigui com sigui, sembla evident que hi ha poques indústries del món que es puguin permetre un gest així). Per si algú la volgués acusar de discreta o poc ambiciosa per a una inauguració, Les fantômes d'Ismaël, a més, inclou tres dels intèrprets francesos més internacionals: Marion Cotillard, Charlotte Gainsbourg i Mathieu Amalric. El film tracta sobre un cineasta francès que, abans de tornar a l'activitat, és visitat per la seva exdona, presumptament morta, just quan s'acabava d'enamorar de nou. Només pel seu argument ja veiem que Desplechin vol reivindicar l'esperit de Vértigo, de Hitchcock (quelcom que va fer fa poc Kiyoshi Kurosawa amb Le secret de la chambre noire, també francesa), tot i que una reflexió més profunda fa pensar en la influència de Bergman i el seu mestre Strindberg. Un fet que dota d'interès la proposta, malgrat que el film no ha rebut precisament el suport majoritari de la crítica. També en competició, però sense l'atenció inaugural, s'ha pogut veure Nelyubov, del rus Andrey Zvyagintsev, un dels principals cineastes del seu país (d'ara i de sempre) i un dels més contestataris amb les actuals autoritats. Zvyagintsev ja va ser guardonat a Canes amb la seva anterior cinta, la magistral Leviatan, guanyadora també del Globus d'Or al millor film estranger, entre altres premis. I si aquest anterior film era un intens drama embolcallat en una metàfora de la situació a Rússia, el director d' El retorno ha orquestrat ara d'una manera semblant aquesta tragèdia al voltant d'uns pares a punt de separar-se que han de trobar el seu fill desaparegut.