Passat, present i futur del cinema independent nord-americà s'han reunit durant les darreres hores en el festival de Canes. Ells són, per ordre, David Lynch, Sean Baker i el germans Benny i Josh Safdie. El primer va anunciar que es retirava del cinema fa unes setmanes, però encara avui és un referent de la creativitat artística total a través d'un grapat d'obres mestres, com Corazón salvaje, guanyadora aquí de la Palma d'Or. En paral·lel a la seva estrena televisiva, Lynch ha vingut a la costa blava francesa per oferir-nos els primers episodis de la tercera temporada de Twin Peaks, un mite de la bogeria catòdica.

Tot i que alguns temien un desastre de 18 hores seguint l'estil de la seva darrera i fallida Inland empire, el resultat ha estat la confirmació de la seva renovada vitalitat, un treball on els límits del real queden esbocinats, amb una enorme capacitat per generar fascinació visual i moments tan llegendaris com en les temporades precedents. D'altra banda, Sean Baker signa el seu segon film, després de la celebrada Tangerine, amb The Florida project, que s'ha estrenat en una secció paral·lela, la quinzena dels realitzadors, tot i que molts l'aclamen com el millor film de tot el certamen d'enguany. I amb raó.

The Florida project ratifica el seu talent per oferir-nos una mirada reivindicativa i social del costat fosc d'Amèrica del Nord, en el versemblant estil dels germans Dardenne, però afegint-hi un singular enginy i contundència que dinamitza la proposta. Per acabar, reivindicar una de les darreres propostes de la secció oficial. Els joves germans Safdie han fet diversos films abans, però cap d'ells no s'havia estrenat entre nosaltres. Good times és la història d'un parell de lladres que han de repensar la seva estratègia davant de les múltiples adversitats que es planten al seu davant. Robert Pattison, una estrella des de la nissaga adolescent Crepúsculo, encapçala un film que té el magnetisme de Nicolas Winding Rfn, la sordidesa d'Abel Ferrara i l'atzar capriciós del germans Coen.