Tenen entre 13 i 20 anys, i només en fa dos que van formar la banda. Dissabte a la nit, però, si un extraterrestre hagués aterrat al teatre Conservatori, hauria dit que es tractava d'una gran big band, d'aquelles que toquen per tot el món i que interpreten els grans temes de les bandes sonores que omplen sèries i pel·lícules.

I és que la vintena de joves músics de la Coma Big Band, alumnes del Conservatori de Música de Manresa, van aconseguir transportar el públic a través del so del jazz, el blues, el swing, el funky i la bossa nova, amb un concert de final de curs que va deixar tothom amb la boca oberta. Per fer-ho, van comptar amb l'ajuda d'un convidat de luxe: el destacat saxofonista Llibert Fortuny, amb arrels familiars a la capital del Bages, que els va contagiar la seva energia inesgotable.

Passat manresà

De fet, Fortuny també havia sigut alumne del Conservatori de Manresa, on va cursar solfeig, guitarra i piano. El 1997 va obtenir-hi el títol de grau mitjà, just abans d'anar-se'n a Boston per seguir estudiant. Ara, en tornar a la ciutat, el saxofonista va quedar gratament sorprès pel gran nivell que hi ha en l'àmbit de la música moderna, i així ho expressava dissabte des del mateix escenari.

«Jo vaig començar a l'Esclat, amb Manel Camp. Hi va haver un seguit de gent que va apostar per la música moderna i que va plantar petites llavors a tota la comarca, que amb el temps han anat florint. Això és molt important, i aquesta n'és la prova: hi ha molt talent», assegurava el músic, que va reivindicar el jazz com a gènere. Fins i tot va canviar el títol d'un dels seus dos temes propis - Pistolers del Bages en lloc de Pistolers de Sant Celoni- per homenatjar els pioners de l'estil modern a la Catalunya Central.

Estàndards i improvisacions

Durant el concert, de ritme frenètic i alt voltatge sonor, es van poder sentir coneguts estàndards de jazz i també algunes balades, que van servir per agafar aire. Trompetes, saxos, trombons i altres instruments de vent-metall van brillar amb llum pròpia acompanyats per contrabaix, piano, guitarra i percussió. A la big band, dirigida per Jordi González, s'hi van sumar en alguns temes els professors Jordi Blanes (baix) i Lluís Ribalta (bateria). Les improvisacions i els solos, tant de Fortuny com d'alumnes i professors, van ser constants, i van arrencar nombrosos aplaudiments entre el públic. Quan tocava Fortuny, però, tothom contenia la respiració, i damunt l'escenari els músics es creuaven mirades i somriures d'admiració.

El viatge musical va transcendir l'espai i el temps, amb temes com la peça jueva Bei Mir bist du schön, que es cantava clandestinament a l'Alemanya nazi, o la cançó brasilera Desafinado, que el seu autor va escriure en contra d'aquells que diuen que els cantants brasilers sempre desafinen. També va sonar Royal Garden Blues, un dels primers estàndards de jazz de la història, que data de l'any 1919, o la banda sonora que acompanya el detectiu Mike Hammer.

Amb el tema Manteca, de Dizzy Gillespie, Llibert Fortuny es va deixar anar amb espectaculars improvisacions, secundades pels alumnes Cesc Badia a la trompeta, Pau Jorba i Aina López als saxos i Xavier Ricarte al piano. I ja en la recta final, als temes Makin' whoopee i Caravan s'hi van afegir dues composicions escrites pel mateix Fortuny -l'última amb un títol sorprenent: Mal d'ous.

«És un gran plaer i una gran responsabilitat ser avui aquí. Aquest projecte ha anat creixent amb la implicació de tots, i esperem estar a l'alçada», deia en començar el director de la banda, Jordi González. En sortir, el veredicte del públic era molt clar: la Coma Big Band va superar el repte amb nota.