La dimensió coreogràfica del Llibre Vermell de Montserrat, un còdex del segle XIV que conté un cançoner musical profusament interpretat en el darrer segle, protagonitzarà un dels episodis a priori més destacats de la fira Mediterrània de Manresa, que complirà 20 anys entre el 5 i el 8 d’octubre. La proposta es podrà veure i escoltar el dia 6 (21 h) a la basílica de Santa Maria de Montserrat en la primera incursió del certamen a l’abadia benedictina.

La direcció artística de la Mediterrània va donar a conèixer ahir els caps de cartell de la vintena edició, un repertori que inclou una inauguració amb joves creadors catalans que treballen la música d’arrel, una cloenda amb el treball de l’artista plàstic Txema Rico, les actuacions de Misia, Rocío Márquez i Amparo Sánchez (Amparanoia) i els projectes de recerca de Mazoni i Roberto Olivan. Les entrades d’alguns dels espectacles ja estan a la venda: la resta de la programació es donarà a conèixer el dia 4 de juliol.

Del segle XIV al XXI

El Llibre Vermell de Montserrat deu el seu nom al color de les cobertes del còdex (llibre d’origen medieval) del 1399 que l’abadia va salvar de l’aniquilació que va suposar la guerra del Francès perquè el tenia prestat al marquès de Llo. El manuscrit va tornar als seus propietaris el 1885, i des d’aleshores el conserven com un dels documents més preuats de la seva biblioteca.

El contingut del pergamí és molt divers: conté des d’una explicació dels miracles de la Mare de Déu fins a un tractat sobre l’Univers, un conjunt de sermons i els privilegis i indulgències relacionats amb el monestir, entre altres qüestions. En el terreny musical, l’interès rau en el cançoner que s’inclou al Llibre Vermell, un conjunt de temes que, procedents de la cultura popular, van prendre la forma de poemes que lloen la Mare de Déu.

La formació musical Ensemble Magister Petrus, l’Esbart Dansaire de Rubí i el Cor de Cambra Francesc Valls oferiran durant la Mediterrània, amb entrada gratuïta, una versió del Llibre Vermell de Montserrat que dóna protagonisme a les danses que també formen part de l’obra. «Durant molt temps, es va creure que les marques que hi havia en el text eren errades, però la tasca del pare Gregori Estrada va permetre descobrir que es tractava de marques coreogràfiques», va explicar ahir el director artístic de la Mediterània, David Ibáñez.

El llibre montserratí és, en aquest sentit, un testimoni excepcional de dansa religiosa de l’Europa de final del segle XIV. «La posada en escena es durà a terme amb criteris històrics molt acurats», va afegir Ibáñez: «la primera edició facsímil és del 1917 i se centra en l’apartat musical. Per això, des d’aleshores, les interpretacions del Llibre Vermell s’han basat en el cançoner».

El director artístic de la fira va destacar que l’espectacle s’inscriu en la voluntat del certamen de reivindicar el patrimoni cultural. «Dos exemples recents són la cloenda del 2015, amb la primera sarsuela catalana, La Viola d’Or, d’Enric Morera, i la comèdia lírica de Joaquim Serra Tempesta esvaïda, que es va representar l’any passat», va recordar Ibáñez. La Mediterrània s’estrenarà a Montserrat, però no serà la primera excursió de la seva història, ja que altres vegades haiva celebrat sengles espectacles a la presó de Lledoners i al monestir de Sant Benet.

Una estrella del fado

La cantant portuguesa Misia portarà a Manresa (dia 6, 20.30 h, Kursaal) el concert Para Amalia, amb el qual ret tribut a la gran Amália Rodrigues, una icona del fado. Rocío Márquez actuarà amb el gambista Fahmi Alqhai (dia 7, teatre Conservatori, 22.30 h) per apropar el públic a la unió de flamenc i música barroca que es manifesta a l’espectacle Diálogos de viejos y nuevos sones. El trio de grans veus femenines el completa Amparo Sánchez, que recuperarà un dels grans èxits del grup Amparanoia, El poder de Machín, vint anys després. La granadina i la seva banda reeditaran els boleros i les ranxeres del disc (dia 7, Stroika, 00.15 h).

La Mediterrània recuperarà el 6 d’octubre (en horari per determinar), a la Petita del Kursaal, el projecte A vore que el 2015 va passar per Manresa com a laboratori d’investigació. L’evolució del muntatge donarà com a resultat un espectacle que posa en contacte la cultura popular de les Terres de l’Ebre amb la creació musical i coreogràfica contemporànies, a càrrec de les ballarines Sònia Gómez i Carme Balaguer, l’artista visual Ramon Balaguer, el músic Pau Puig i el grup bagenc Astrio (jazz d’avantguarda). També tocaran Quico el Cèlio, el Noi i el Mut de Ferreries & Banda de Música de la Lira (dia 8, 18 h, Kursaal) i els occitans Polifònic System (dia 6, 22 h, Taverna Estrella Damm).L’aventura de Mazoni

Fa uns dies, la Mediterrània va avançar que Maika Makovski actuarà a la fira com a guanyadora del Premi Teresa Rebull amb un projecte de recerca de les seves arrels vitals i culturals. En la mateixa línia, durant la fira s’estrenarà el concert de Mazoni & Istanbul Street Ensemble, que neix de la iniciativa de dur una cançó de Jaume Pla a Turquia perquè músics locals la reinterpressin. A Socar-rel, el coreògraf ebrenc Roberto Olivan fusionarà el moviment contemporani, l’electrònica i la polifonia tradicional amb Laurent Laforge i el trio de veus occitanes Cocanha (dia 6, 19 i 19.30 h, pati del Kursaal).Festa amb «Bella Ciao»

La Mediterrània muntarà una festa el divendres 22 de setembre per escalfar l’ambient. La vetllada s’iniciarà amb la inauguració de l’exposició «L’envelat», produïda amb motiu del bicentenari de la Festa Major de Gràcia, a l’Espai Plana de l’Om, on estarà oberta fins al final del certamen. Després, a Sant Domènec, Circ Pànic presentarà un fragment de Mira’t, que es veurà a la fira. Com a cloenda, el concert Bella ciao, una fita del folk italià on participaran artistes de la talla de Ricardo Tesi, Lucilla Galeazzi i Ellena Ledda, acompanyats dels catalans Jaume Arnella i Carles Belda.