«Viure un bombardeig»; «Auschwitz, Mauthausen i les víctimes del nazisme»; «L'univers concentracionari nazi» i «La repressió franquista i els catalans als camps nazis». Aquestes són, fins ara, les quatre propostes didàctiques que es poden trobar a www.memoria.cat/edu, un espai educatiu per apropar la recerca històrica al món de l'ensenyament i que forma part de memoria.cat, el portal de webs de l'Associació Memòria i Història de Manresa, creat el 2007. La intenció, com explicava Jordi Pons, un dels docents implicats en la nova web, no és només difondre didàcticament els materials de què disposa memoria.cat, treballats i pensats per al professorat i l'alumnat de secundària, sinó «acostar a les aules un coneixement que és fruit de la recerca» dels membres d'aquesta entitat i que no es troba en els manuals.

La presentació es va fer ahir al Casino, amb la presència de bona part dels professionals de l'ense-nyament que han elaborat continguts i han participat en el disseny, i que també formen part de l'associació, com el mateix Jordi Pons, Carme Botifoll, Rosa Lóbez, Pep Castilla i Jordi Griera. A més d'Anna Crespo, regidora de Cultura de l'Ajuntament, que ha subvencionat els treballs que fan referència als deportats manresans.

El projecte memoria.cat/edu parteix de la idea i treball inicial de Ferran Mas, mestre jubilat i especialista en TIC, explicava ahir Pons: «Feia temps que des de l'associació trobàvem a faltar una pota educativa, i a proposta de Ferran Mas vam començar a posar fil a l'agulla». La intenció és que l'espai educatiu no sigui territori exclusiu del professorat sinó una eina de fàcil accés en qualsevol dispositiu mòbil perquè l'alumnat hi pugui accedir lliurement. L'excusa per engegar el projecte la va propiciar el consistori manresà amb l'encàrrec del treball sobre els deportats que, fa uns dies, es presentava també en format d'audioguies amb itineraris de memòria històrica a la ciutat.

Tres característiques

L'espai educatiu consta de tres característiques essencials, com explicava ahir Rosa Lóbez. «S'adreça directament tant als professionals com a l'alumnat; partim de memoria.cat i és una web pràctica». És a dir, està pensada perquè els docents puguin treballar directament a les classes: amb recursos visuals i auditius i la possibilitat de transformar el material ja elaborat en pdf. Se circumscriu a la història recent, sobretot al segle XX, i la idea és que es vagi «enriquint» amb nous temes, però de moment, tot i que no exclusivament, l'espai educatiu està pensat per al currículum de l'alumnat de quart d'ESO i de batxillerat. A banda de les quatre propostes didàctiques, la web explica com treballar les fonts i com preparar una entrevista a un testimoni quan es vol fer recerca; propostes per engegar un treball (per exemple, els fets de la Setmana Tràgica a Manresa o la transformació de la plaça Sant Domènec) o recursos (les audioguies dels itineraris relacionats amb la memòria històrica a Manresa). La intenció, explicava Pons, és alimentar el «gust per la recerca en els estudiants i ajudar a reflexionar sobre els fets del passat per entendre, també, el present».