Avui, divendres, s'estrena al teatre Eduard VII de París un espectacle que fa vint anys va assolir un èxit inesperat a la capital francesa interpretat pel grup manresà Teiatru. Dues dècades després del que va ser un fenomen gens habitual per a una companyia catalana, Hop!Éra torna a la ciutat amb una nova producció que dirigeix Jordi Purtí (Manresa, 1960) i que hi farà temporada fins al 20 d'agost.

«Al Pascal no li podia dir que no», va explicar Purtí a Regió7 des de París, on es va instal·lar divendres passat per tenir una setmana de marge per preparar el debut. Pascal Legros és l'empresari que va portar els Teiatru i Hop!Éra. Després de comprar l'Eduard VII, el productor va demanar a Purtí que l'estrenés amb aquell recordat espectacle que fa una mirada divertida i desacomplexada al món de l'òpera.

«Els francesos van molt al teatre, a l'estiu, i a París també ho fan els turistes», va apuntar Purtí, que ha renovat Hop!Éra per adaptar-la al segle XXI. «Hi ha un esquetx amb música de l'òpera Carmen que, en la primera versió, el protagonitzava un mascle ibèric que es repassa les dones», va indicar Purtí: «I ara, he fet que aquest individu sigui un assetjador sexual. El tema no pot ser més actual».

En els darrers anys, el manresà ha triomfat arreu d'Europa amb muntatges com Operetta, Concerto a tempo d'umore i Desconcerto, que dessacralitzen l'òpera i la música clàssica i les presenten al públic en clau còmica. La música i el teatre de gest prenen tot el protagonisme i això fa les obres assequibles a públics de llengües i cultures diferents. «Sempre escric pensant que ho pugui entendre un japonès. Si ho aconsegueixo, aleshores tinc clar que ho entendrà un americà, un nòrdic, un llatí...», va comentar Purtí.

Factura catalana

Hop!Éra és produïda per la firma catalana Bohemia's Produccions i té un repartiment de tres actrius i de dos actors del país: Laia Alsina, Àngel Amieva, Maria Cirici, Laura Pau i Xavier Sais. I Toni Albà hi posa unes veus en off. A diferència d'altres muntatges posteriors de Purtí, la música està enregistrada. L'estada a l'Eduard VII es perllongarà fins al 20 d'agost, amb una funció diària de dimarts a diumenge. «Més endavant, hi tornarem perquè el Pascal vol que ens vegin els programadors i vol veure si hi ha la possibilitat d'anar a fora, de presentar-nos als festivals d'Avinyó, Edimburg...», va afegir el dramaturg bagenc.

Jordi Purtí reconeixia en conversa amb aquest diari l'emoció que sent davant de l'estrena, novament, d'una peça de la qual, en el seu moment, «en vam quedar servits». Hop!Éra va encimbellar Teiatru però també va significar el principi del final de la companyia,Hop!Éra els membres de la qual van litigar per l'autoria de l'espectacle, que és de Jordi Purtí i Toni Albà.

«Després de l'èxit de París, Focus em va demanar de fer Hop!Éra aquí, però en aquell moment ja en teníem prou», va recordar Purtí. No obstant això, el 2008 va reeixir la proposta de l'empresa i el manresà va alçar de nou el muntatge amb cinc cantants i tres actors. «Tenia l'al·licient de donar-li veu», va apuntar.

«Hem rebut trucades», va reconèixer Purtí, per portar el nou Hop!Éra als escenaris catalans. El manresà va explicar que «ara hem d'estrenar a París, però no descarto gens venir a Catalunya, perquè el muntatge ha de voltar».