Té contracte fins al 31 de desembre, però la trajectòria de David Ibáñez (Girona, 1973) al capdavant de la direcció artística de la Fira Mediterrània ja és història. Un recorregut fecund en projectes i inusualment longeu: ha ocupat el càrrec durant set edicions, un terç de les 21 que ha celebrat fins ara el certamen. I ho fa sense relleu i, seguint el fil del que ahir va explicar Lluís Cerarols, director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a la Catalunya Central, sense que hi hagi cap idea sobre el seu substitut al damunt de la taula del patronat de la fundació de la fira. De fet, «ara toca valorar quina serà la millor forma d'escollir el nou director», va apuntar. Això vol dir que, abans de pensar en el nom, cal optar entre un concurs públic o la designació directa.

«El que és habitual és convocar un concurs públic», va comentar Cerarols, però «fer-ho d'aquesta manera o d'una altra és una valoració que s'ha de fer. El que esperem és que al gener ja sapiguem qui serà el nou director». Tot i que Ibáñez es va acomiadar ahir públicament de tothom, l'alcalde Valentí Junyent el va convidar mig en broma a considerar una pròrroga del seu contracte, que expira a final d'any. La situació política a Catalunya genera una inestabilitat que fa difícil no prendre's seriosament, ni que sigui una mica, el suggeriment de Junyent.

Tres vegades 'gràcies'

Després de fer una valoració de la 21a edició de la fira, Ibáñez va enumerar una per a una les persones amb qui ha treballat al llarg dels set anys -va ser escollit per al càrrec el dia 19 de març del 2012- i es va acomiadar dient «gràcies, gràcies, gràcies, per regalar-me una de les millors experiències de la meva vida». Mirant enrere, rememorant la feina feta, va comentar que «els tres eixos que han mogut la nostra actuació han estat la internacionalització de la cultura catalana d'arrel, la potència de la cultura popular i fer la fira al màxim de participativa possible».

Ibáñez va assegurar que «a la fira hi ha un equip meravellós que m'ha donat confiança a ulls clucs, fins i tot quan s'han plantejat coses arriscades». De l'edició d'enguany, va destacar que l'espectacle inaugural «em va commoure profundament», va celebrar l'èxit de l'aposta pels laboratoris de creació i va mostrar satisfacció per la «tendència creixent» de l'activitat professional a la llotja.

L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, va confirmar que la propera edició de la fira -la 22a- tindrà lloc del 10 al 13 d'octubre del 2019. I des de la seva condició de màxim representant municipal, va destacar que «hi ha hagut molta gent tant al carrer com en els espectacles», així com la presència d'entitats i artistes de la ciutat en diferents propostes.

Disculpa de la consellera

Tal com va recordar aquest diari en l'edició d'ahir, en els darrers anys només un conseller de Cultura -Lluís Puig l'any passat- ha inaugurat la Fira Mediterrània. Enguany, tampoc l'actual titular -Laura Borràs- ha passat per Manresa per donar suport, amb la seva presència, a una fira estratègica per a la Generalitat.

Lluís Cerarols va prendre la paraula per adreçar unes «paraules en dispensa» de Borràs. El polític calderí va explicar que «s'ha escaigut que des de dimarts hi ha hagut tot un seguit d'esdeveniments crítics que han fet impossible que la consellera pogués assistir ni a la roda de premsa de presentació de la fira a Barcelona ni, després, a la inauguració de Manresa».

Cerarols va apuntar que «la consellera també és diputada al Parlament i, aquests dies, ha hagut d'estar al costat del president i del grup parlamentari. Tant ella com Lluís Puig -avui en dia a l'exili- són persones que tenen afany de territori».Herrero s'operarà a Tolosa

La principal mala notícia de la fira va ser la caiguda que va tenir el funambulista Ignacio Herrero (Cia. Yifan), divendres, quan estava representant l'espectacle Gritando sin hacer mucho ruido a la plaça de Sant Domènec. Davant d'uns dos-cents espectadors, i amb un grapat d'infants a primera fila, Herrero estava executant un exercici d'equilibrisme sobre una corda estesa en forma corbada entre dues estructures de fusta, a un parell de metres del terra en el punt més alt. Aleshores un dels pals va relliscar.

De resultes de la patacada, Herrero es va trencar el colze i haurà de passar pel quiròfan, va apuntar Ibáñez, qui va afegir que una ambulància se l'havia d'endur ahir mateix cap a Tolosa (França), on viu l'artista. El director va especificar que l'organització «posa un equip de so i un espai net» als artistes i «Herrero va dur la seva estructura. Parlant amb ell, ens va explicar que un excés de confiança va fer que una de les dues potes del cavallet cedís». Ibáñez va dir que «els funambulistes estan acostumats a caure, però en aquesta ocasió va ser de sorpresa», i per això no va poder evitar caure malament.