Ningú no els obliga a tenir un Servei Educatiu des del primer dia, però, com explicava ahir el gerent del Kursaal, Jordi Basomba, com a equipament municipal «creiem que és la nostra obligació oferir una tasca pedagògica que impliqui les escoles de la ciutat i de la comarca». D'una banda, per oferir-los la possibilitat de ser partícips de les arts escèniques i, de l'altra, «pensant en nosaltres», per acostar-los a un equipament del qual podran ser, si així ho volen, futurs espectadors.

El Kursaal és dels pocs teatres de fora de Barcelona que ofereixen un Servei Educatiu amb propostes per a tots els cicles que permeten treballar des de l'escola o l'institut un programa cultural centrat en les arts escèniques (cantates, òpera, dansa...) per a després, a final de curs, traslladar-ho a l'escenari del teatre. Més de 3.000 alumnes d'entre 2 i 16 anys participen cada any en aquests projectes, que, com remarcava Basomba, no estan subvencionats directament per cap institució pública i es financen directament, com la resta de la programació, a través del pressupost que rep l'equipament. És per això, per «garantir-ne la continuïtat, per enfortir el projecte amb una dotació pròpia», que el patrocini que des del primer dia ha rebut el teatre per part de l'empresa ICL Iberia es destinarà des d'aquest curs al Servei Educatiu. Ahir es formalitzava un conveni que aportarà aproximadament15.000 euros als projectes de Rexics; Cantània, Fem Òpera, Fem Dansa i el darrer, que s'estrenarà enguany i que cobrirà la darrera franja educativa que quedava descoberta: nens i nenes del primer cicle de primària amb CantaXics a les Escoles.

Vincular ICL amb el Servei Educatiu «ens dona una seguretat», explicava Basomba i, per a l'empresa, remarcava Carles Aleman, conseller delegat, suposa combregar amb uns valors «amb els quals ens sentim plenament identificats: esperit creatiu, treball en equip i creixement personals, en aquest cas a través de la cultura». ICL és un dels patrocinadors més antics d'un teatre que ha «esdevingut referencial per al territori», recordava Aleman. Segons el conseller delegat, tant l'empresa que representa com el teatre treballen per «transformar el futur de la societat».

Un engranatge

Cristina Gonzàlez, responsable del Servei Educatiu, destacava el tret comú que presenten tots els projectes, independentment de les edats: «Són propostes participatives i permeten que, pujant a l'escenari, tothom se senti protagonista. I tot i que treballen separadament a les seves aules, al final els alumnes han d'unir esforços amb estudiants d'altres centres. És un engranatge que han de fer funcionar». L'edat més difícil? La de 14 a 16 anys, explicava Gonzàlez: «Suposa un repte, són adolescents a qui els proposem ballar. Quan els coreògrafs van als centres, els alumnes comencen amb les mans a les butxaques, però és molt emocionant veure com, de mica en mica, els canvia l'actitud». Dels cinc projectes actuals, tres són de creació pròpia del teatre i dos produïts per l'Auditori i el Mercat de les Flors.