El XXIV Saló del Manga, que se celebrarà de l’1 al 4 de novembre a la Fira de Montjuïc, va camí d’igualar els 150.000 visitants de l’edició de 2017. Hores d’ara s’han exhaurit les entrades de dissabte i pels altres tres dies la venda ja ronda el 80%, segons ha celebrat aquest dijous la directora general de Ficomic, Meritxell Puig. Una edició amb 222 expositors (un 9% més) que proposa més activitats participatives que mai, estrena l’espai-taller ‘Manga kids’ per als més petits, incorpora classes de cuina japonesa, dóna protagonisme a la cultura contemporània japonesa (amb moda i música) i organitzarà activitats esportives davant la proximitat dels Jocs Olímpics de Tokio de 2020. La gran exposició de l’edició, ‘Llenguatge, objectes i bèsties’, que surt per primera vegada del Japó gràcies a l’acord amb el Japan Media Arts Festival, mostrarà 130 originals manga, obrs de vídeo i instal·lacions audiovisuals.

Amb les entrades de dissabte exhaurides i la resta a punt de fer-ho, el Saló del Manga de Barcelona confirma l’amplíssim seguiment que el gènere i per extensió al cultura japonesa tenen a la ciutat. Ficomic, organitzadora de l’esdeveniment, espera “consolidar” la xifra d’assistents de l’any passat i rebre “entre 145.000 i 150.000” visitants. Així ho ha vaticinat el president de Ficomic i del Gremi d’Editors de Catalunya, Parici Tixis.

El pressupost, 1,2 milions d’euros, i l’espai disponible (75.000 metres quadrats) a Fira Montjuïc són els mateixos de l’any passat. El nombre de expositors, no obstant això, creix gairebé un 10% i en seran 222 en total.

Les novetats d’aquesta edició tenen a veure, doncs, amb els nous espais i activitats programades, entre els quals destaca el Manga Kids, una zona lúdica per introduir canalla i famílies en l’univers manga. L’altra gran novetat és el Japan Experience, un gran espai amb diferents seccions dedicat a la trobada entre la cultura tradicional japonesa amb la moderna.

Dins d’aquest paraigües el Saló incorpora propostes al voltant de la cultura popular japonesa més modrena i urbana, des del cinema i la literatura, passant per al moda i la cultura ‘idol’. Tallers de cuina, de doblatge i fins i tot de maquillatge formen part d’aquesta oferta dirigida als amants de la cultura japonesa més enllà de l’univers manga.

D’altra banda, i per primera vegada, l’esdeveniment inclourà un àmbit dedicat a diverses disciplines esportives japoneses. Ho ha destacat aquest dijous el Cònsol General del Japó a Barcelona, Naohito Watanabe, tot explicant que la raó d’aquesta novetat és la “proximitat” dels Jocs Olímpics de Tokio, que se celebraran l’estiu de l’any 2020.

Exposició inèdita

Gràcies a l’acord entre el Saló i el Japan media Arts Festival, l’edició d’enguany acull una macro exposició que per primera vegada surt del Japó. Es tracta de la mostra ‘Llenguatge, objectes i bèsties’ (sobre “l’antropoformització” d’animals i objectes) que comptarà amb 130 originals de manga (quelcom difícil d’aconseguir, han remarcat els organitzadors), així com obres de vídeo i instal·lacions audiovisuals.

Les altres exposicions destacades de l’edició són la dedicada a Dani Vendrell, ‘Manga Fever’ (manga, anime i videojocsd), i a Marta Salmons, l’autora del cartell del Saló d’enguany.

Quant als convidats del Saló, destaquen els noms d’Akira Himekawa (‘The Legend of Zelda’), Daisuke Hagiwara, Masaki Satô (‘Dragon Ball Z’), Nagabe o Daisuke Hagiwara, entre molts altres.

El Saló torna a ocupar els pavellons 1-5 de la Fira de Montjuïc, però amb una disposició lleugerament diferent, amb l’àrea de restauració ubicada a les plantes superiors.