L'historiador de l'art Bernat Puigdollers ha recorregut durant dos anys el món més íntim i desconegut del pintor Albert Ràfols Casamada (Barcelona, 1923-2009) i la seva dona Maria Girona (Barcelona, 1923-2015). Un treball d'investigació que, fins i tot, l'ha dut a regirar els calaixos dels familiars dels dos artistes i que li ha permès reunir material que no s'havia exposat fins ara. Del resultat d'aquesta minuciosa feina, Puigdollers ha comissariat l'exposició 'L'equilibri possible', que es podrà veure fins el 5 de maig al Museu de Montserrat. D'una banda, la mostra pretén reivindicar el paper de Maria Girona que, malgrat que sempre va quedar en un segon pla rere la figura del seu home, va tenir una forta influència en la pintura de Ràfols. De fet, l'exposició busca demostrar aquesta connexió personal, cultural i artística que es va establir entre ambdós artistes.

A l'exposició 'L'equilibri possible' del Museu de Montserrat no hi ha grans obres dels artistes Albert Ràfols i Maria Girona, però sí desenes d'obres, algunes d'elles fins ara inèdites, que ajuden a explicar la relació que s'estableix entre el matrimoni de pintors, més enllà de la personal.

De fet, l'historiador de l'art Bernat Puigdollers, comissari de l'exposició, explica que, en un treball d'investigació que s'ha allargat durant més de dos anys, s'ha endinsat en el món de joventut dels dos artistes, la part de la seva vida més desconeguda, però que "ajuda a entendre'ls millor". Així, l'exposició aprofundeix en les seves obres plàstiques, però també en tot aquell món íntim que van compartir al llarg de la seva vida, des que es van conèixer a l'Acadèmia de Tàrrega.

Maria Girona, a l'ombra de Ràfols Casamada

L'exposició, que es podrà veure fins el 5 de maig, també pretén reivindicar la figura de Maria Girona que, malgrat que sempre es va situar a l'ombra del seu home, va tenir una forta influència en la seva pintura. "Per una situació natural, ja que Ràfols Casamada als anys 60 va començar a tenir un èxit popular molt més gran, però ella accepta aquestes circumstàncies i, alhora, es manté activa", ha dit.

De fet, segons Puigdollers, "no es podria entendre la trajectòria de Ràfols Casamada sense tenir en compte tota la trajectòria artística de Maria Girona". En aquest sentit, Puigdollers creu que Maria Girona necessita encara un estudi "amb profunditat i rigor que posi en el seu lloc la seva figura com a pintora".

La mostra, que s'estrenarà demà amb la presència de la consellera de Cultura, Laura Borràs, es podrà veure a la Sala Daura del Museu de Montserrat.