el árbol de la sangre

? Espanya, 2018. Intriga, drama. 130 minuts. Direcció i guió: Julio Medem. Intèrprets: Úrsula Corberó (Rebeca), Álvaro Cervantes (Marc), Najwa Nimri (Patricia López Arnaiz). Pantalles: Bages Centre (Manresa).

Julio Medem fou un dels noms més brillants, personals i ambiciosos de la generació que va emergir als 90 (Bajo Ulloa, Bollaín, Barroso?) i que va insuflar una glopada d'aire fresc al cine espa-nyol. Títols com Vacas, La ardilla roja (admirada pel mateix Kubrick) i Tierra no només són esplèndids, sinó que, a més, configuren un univers creatiu molt genuí i especial, on brolla un realisme màgic tan audaç i potent com evocador. Però després de la polèmica que va acompanyar La pelota vasca, fa tres lustres, el realitzador donos-tiarra entrà en un declivi creatiu.

El árbol de la sangre constitueix parcialment la seva resurrecció artística. La parella protagonista, Rebeca i Marc, viatgen a la casa pairal de la família del darrer amb l'objectiu d'escriure un arbre genealògic amb vint-i-cinc anys de relacions tèrboles, desconcertants i enigmàtiques. Recorda, conceptuament i visualment, la primera (i notable) etapa de la filmografia de Julio. Hi retrobem les seves metàfores, la seva riquesa visual i les seves alambinades estructures narratives. Ha tornat, doncs, un cinema intensament tel·lúric i misteriós que ens havia donat moltes alegries cinèfiles. S'ha de valorar el risc extrem de Medem. El árbol de la sangre conté idees (i imatges) certament rotundes, magnètiques i suggeridores. Però el resultat final és tan estimulant com desigual, tan atractiu com imperfecte, perquè la seva ambició desmesurada i la seva gosadia il·limitada necessitaven una veritable genialitat perquè totes les peces d'aquest puzle monumental, complex i laberíntic poguessin encaixar sense fissures. Medem s'ha lliurat valentament (inconscientment?) a un exercici decididament suïcida, un melodrama passional on convergeixen la dimensió individual i col·lectiva amb una mescla de fascinació i pretensió. Discutible, però recomanable.