rastres_argelers

? Direcció i autoria: Aina Huguet. Intèrprets: Ariadna Fígols i Aina Huguet. El Maldà. Carrer del Pi, 5. Barcelona. Fins al 6 de desembre. De dilluns a dijous, a les 20.30 h. Entrades: 14 euros anticipades a www.elmalda.cat; 20 euros a taquilla.

Hi ha realitats tan brutals que tot intent per aproximar-s'hi des d'una òptica creativa demana un exercici de sinceritat que defugi l'espectacularització del dolor. Amb aquest punt de partida va entomar l'actriu manresana l'escriptura i la dramatúrgia de Rastres_Argelers, una peça de petit format que explora la desraó i la inhumanitat que va significar el confinament en camps de concentració al sud de França de milers de persones que fugien de l'ofensiva de les tropes franquistes i que van creuar la frontera -els Pirineus nevats en ple hivern- intentant escapar d'un destí incert.

La peça es desplega al Maldà com una mirada intimista a la vivència quotidiana de dues internes d'Argelers. Abans de l'estrena, Huguet va explicar a aquest diari que l'havia colpit viatjar als indrets on l'estat francès va muntar els camps i constatar que no queden rastres d'aquesta memòria incòmoda. La ignomínia de l'oblit afegeix una capa més al relat del dolor que van patir aquells que miraven de deixar enrere un càstig que, per a molts, hauria estat la mort.

Una gran catifa de roba ocupa l'espai escènic i damunt d'aquest marc simbòlic de l'amuntegament d'unes vides aturades en uns llimbs infernals es desenvolupa l'acció de dues desconegudes -la berguedana Ariadna Fígols i la mateixa Huguet- que fan amistat compartint penalitats i les minses, però importants, petites alegries del dia a dia al camp. El contrast entre l'esperit de supervivència i el patiment que causen unes condicions vitals extremes -exemplificades per multitud d'actes propis de la quotidianitat- situa davant de l'espectador la inhumanitat de l'epíleg que va tenir la guerra civil per als qui temien ser represaliats. Huguet mostra tacte i sensibilitat en una obra que mereix anar més enllà de l'estada al Maldà.