El contratenor avianès Xavier Sabata pren part en el repartiment de l'òpera L'enigma di Lea, una peça del compositor català Benet Casablancas que s'estrenarà el dissabte dia 9 de febrer al Gran Teatre del Liceu de Barcelona. En el muntatge hi participa un altre fill de la comarca del Berguedà, Josep Pons, de Puig-reig, actual titular de l'orquestra del colisseu líric de la Rambla barcelonina.

Amb text del filòsof Rafael Argullol i direcció escènica de Carme Portacelli, L'enigma di Lea viurà l'estrena mundial el dissabte 9 de febrer a les 18 h, i repetirà funcions els dies 10 (17 h), 11 (20 h) i 12 (20 h) del mateix mes. L'òpera en tres part composta per Casablancas té una durada d'1 hora i 45 minuts.

La protagonista del text és Lea, «portadora d'un secret», explica Argullol: «és una dona que, després de ser sotmesa a unes circumstàncies excepcionals, deambula per l'espai i el temps, pels països i pels segles, naufraga en l'existència, posseïda per una passió gairebé impossible de canalitzar». En la pell d'aquest personatge s'hi posa la mezzosoprano escocesa Allison Cook, una especialista en repertori contemporani.

Per la seva part, Xavier Sabata interpreta i canta el personatge el Dr. Schicksal, antic amo d'un circ i psicòleg en una institució on tanquen Lea. El doctor narra la història de la dona, que és portadora d'un secret i davant de la qual tremolen els homes que se li acosten.

La resta del repartiment està format per José Antonio López, Sara Blanch, Anaïs Masllorens, Marta Infante, Sonia de Munck, Felipe Bou, David Alegret, Antonio Lozano i Juan Noval-Moro. En total, onze solistes i un cor de més de 70 cantants, amb 78 músics al fossar i sota la direcció de Joan Pons. L'escenografia és una proposta cúbica de Paco Azorín.

Per la seva part, Carme Portacelli ubica el primer acte en un «futur distòpic, referència visual per a qualsevol europeu del segle XXI. Un món uniforme on tothom pensa igual, vesteix igual, com si pertanyés a una secta de la qual, si en surts, ets un outsider immediatament i has de ser castigat i 'uniformitzat'. Un món de terror». El segon i tercer actes transcorrent en el moment present, en una mena de manicomi on els 'outsiders' han de ser tractats per tal que puguin ser com tothom.

Televisió de Catalunya enregistrarà l'òpera per retransmetre-la properament, mentre que Catalunya Música emetrà en directe la funció del 12 de febrer.