El mateix festival on l'any passat Steven Spielberg presentava Ready Player One apadrinarà enguany el film manresà 7 raons per fugir. El South By Southwest (SXSW o South By) ha escollit el debut en el llargmetratge dels manresans Esteve Soler, David Torras i Gerard Quinto per estrenar-lo en primícia a la secció Midnighters, que ahir a la tarda feia pública la seva programació. Un luxe per a un film que arribarà a les pantalles el 5 d'abril però que tindrà preestrena a Manresa, al Kursaal, el 26 de març.

El South By Southwest és un certamen nascut fa més de dues dècades a Austin, que va auspiciar el director Richard Linklater ( Boyhood) i que s'inaugurarà amb una de les cintes més esperades de la temporada, Us, de Jordan Peele. Poder estrenar en aquest festival americà (un dels grans, al costat de l'independent Sundance o el Festival de Cine de Nova York) «és una grandíssima oportunitat», com remarcava ahir Soler, per a una pel·lícula d'uns directors novells. Rodada al final del 2017 a Manresa, Terrassa i Berga, 7 raons per fugir té el guió de Soler, neix de la reeixida trilogia teatral de les Contres del dramaturg manresà ( Contra el progrés, Contra l'amor i Contra la democràcia) i és conseqüència directa de la gran rebuda del curt Interior. Família (basat en una escena de l'obra Contra la democràcia), que van rodar el 2014 i que va gaudir d'una excel·lent carrera en els circuits de festivals nacionals internacionals.

Si el festival de Toronto, on es van poder veure les primeres imatges de la pel·lícula, és un festival «pre-Oscars», el d'Austin, on s'estrena el film, és el certamen «post-estatuetes». Un festival, explicava Soler (col·laborador d'aquest diari), «molt proper a Hollywood, més còmplice de la indústria». Estrenar-hi és «un somni», sobretot, afegia, per a tres «bojos pel cinema que han venut entrades de Cineclub, han penjat cartells, han programat, han fet crítiques i han anat a festivals». Els tres directors faran les maletes amb «il·lusió» però «amb tota la «prudència perquè sabem perfectament que aquest és un món fascinant però efímer». El que és innegable és que «tindrem un gran aparador i som conscients de la responsabilitat que això comporta». El mateix aparador que també van tenir -i van aprofitar- Nacho Vigalondo, que hi va presentar Los cronocrímenes, i Carlos Marqués-Marcet, amb 10.000 km.

Amb un pressupost de menys d'un milió d'euros, 7 raons per fugir té un dels principals focus d'interès en un repartiment extens, farcit de primeres espases com Emma Suárez, Lola Dueñas, Sergi López, Francesc Orella, David Verdaguer, Jordi Sánchez, Pepe Viyuela, Àlex Brendemühl, Manuel Soto, Núria Gago, Alain Hernández, Aina Clotet, Vicky Peña, Àgata Roca, Ramon Fontserè, Rosa Cadafalch, Pol López, Borja Espinosa i el sallentí Albert Ribalta. Un elenc convençut pel guió del dramaturg manresà, que ha fet de l'humor negre enrivetat de surrealisme una marca pròpia. Són set històries vinculades que ofereixen una mirada calidoscòpica a una societat que no funciona: la família, la propietat, el compromís, l'ordre, el progrés, la solidaritat i el treball.

La coproducció del film és de les barcelonines Compacto, cooperativa audiovisual amb Aritz Cirbián al capdavant, i No Hay Banda, amb Martín Samper. Filmax Internacional l'explotarà en el mercat internacional i la distribució nacional serà de Syldavia Cinema. Però... com s'arriba a Austin?. «Amb la persevança i l'ambició dels productors», explica Soler, que afegeix que «els festivals canvien la trajectòria de les pel·lícules». És el que esperen els tres manresans? «El que ens agradaria és que trobés la complicitat del públic i de la indústria, i que ens permetés obrir portes».

7 raons per fugir s'inclou en la secció Midnighters -on l'any passat es va estrenar un dels films de terror de la temporada, Hereditary- perquè és una «pel·lícula gamberra, perfecta per a una secció que busca comèdies negres, thrillers, films de terror, controvèrsia... Venim de les obres teatrals, que ja són així, una inusual barreja de comèdia i horror, amb molt d'humor àcid gens complaent». Ara, crítica i públic decidiran.