Ara fa dotze anys, amb la rehabilitació del teatre Kursaal, Manresa tornava a tenir la possibilitat de programar òpera de gran format, inviable al teatre Conservatori, i s'incorporava al circuit Òpera a Catalunya que des del 1989 promou l'Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell. Des de llavors, a Manresa s'han representat 35 òperes i la mitjana en aquests anys ha estat de 643 espectadors. Una molt bona xifra. Els títols que es programen són cabdals per omplir més o menys el teatre -amb La Traviata al capdavant- però la tendència, exemplificada el 2018, parla d'un degoteig en la pèrdua de públic. Preocupant? No. Però, com remarca Jordi Basomba, gerent de Manresa d'Equipaments Escènics (MEES), suficient per «reflexionar i buscar-ne les causes».

Així, segons Basomba, n'hi ha dues de «clares». Una és «l'econòmica. Les entrades d'òpera són cares, i quan fem promocions al 50 %, un dels espectacles amb més compradors són, precisament, les òperes». I la segona és «la durada. Cada cop costa més destinar tres hores, habitualment entre setmana, a veure una òpera o qualsevol altre espectacle». Això, afortunadament, «no tira enrere un públic que és fidel i que vol veure òpera a casa i de gran format» (els abonats per temporada oscil·len entre 200 i 300 depenent dels títols), però, continua Basomba, «tot plegat ens diu que, segurament, si hi ha una oferta més assequible, amb entrades a meitat de preu, d'una durada inferior i en festiu, ampliarem el públic potencial que té el gènere. És una proposta que complementa la que ja tenim».

En aquest context s'ha d'inscriure la programació, demà, de l'òpera còmica de petit format La Scala di Seta, de Giochino Rossino, a càrrec d'Els Amics de l'Òpera de Sarrià, una entitat que programa des de fa cinc temporades i que té com a objectiu, també, que les seves produccions d'òpera de cambra girin pel territori. La temporada passada van iniciar una col·laboració amb el Teatre El Prado de Sitges, que continua aquest 2019, i enguany s'hi incorpora Manresa. Les representacions a la capital del Bages es faran al teatre Conservatori («amb una excel·lent acústica», remarca Basomba), que, recupera així, produccions operístiques de mitjà i petit format com les que havia programat l'Orfeó Manresà amb, per exemple, la Jove Companyia d'Òpera del Conservatori del Liceu. Les entrades costen de 10 a 20 euros, i la durada de l'obra és d'una hora i mitja.

Com explica Basomba, no és fàcil programar òpera del format que sigui perquè «l'oferta és escassa. De gran format només giren els Amics de l'Òpera de Sabadell». Per això, la proposta dels Amics de l'Òpera de Sarrià, en un context com l'actual, «s'havia d'aprofitar. No a tothom li agradarà, perquè, tot i que els intèrprets són excel·lents, l'escenografia, per exemple, és molt més senzilla que en les grans produccions, però potser podem tibar el públic que ens compra òperes quan estan a meitat de preu, que considera que tres hores és excessiu, que no pot assistir entre setmana o que vol tastar l'òpera».

La Scala di Seta la dirigeix Assunto Nesse amb l'Orquestra Barcelona Concertante, que té a les seves files la manresana Viviana Salisi. Tot i que és una peça «molt divertida però poc coneguda», diu Basomba, ahir ja s'havien venut unes 300 entrades. La voluntat és que la iniciativa tingui «continuïtat» de cara a la propera temporada.