Després de tres anys de gira amb l'espectacle 'Free Bach 212', La Fura dels Baus trenca silenci discogràfic gravant en disc aquesta fusió de música barroca, electrònica i flamenc. Un espectacle fet amb l'ensemble barroc Divina Mysteria, la mezzosoprano Eulàlia Fantova, el baríton Joan Garcia Gomà i la cantaora Mariola Membrives. 'Free Bach 212' (Audiovisuals de Sarrià) és el quinzè disc de La Fura, que no entraven a l'estudi de gravació des del 2002 amb 'XXX'. "És la primera vegada que hi ha una relació tan intensa entre música barroca, electrònica i flamenc. És el disc que em defineix i explica la meva trajectòria", ha dit aquest dimarts el director artístic de La Fura dels Baus, Miki Espuma, en la presentació de l'àlbum a la sala Jamboree.

"Hem creat una relació màgica", ha assegurat Espuma sobre la fusió del disc 'Free Bach 212'. Es tracta d'una interpretació lliure de la partitura original de la 'Cantata dels Pagesos' de Johann Sebastian Bach. Per això el títol de l'espectacle, i ara de l'àlbum que ha sortit aquest abril, "no és gens gratuït", avança el codirector del concert-performance, David Cid. "Per mi Bach és el music més perfecte", sentencia, en referència a la "llibertat d'interpretació" que permet la seva cantata. "Escoltes a Bach, ve electrònica i no passa res, torna a flamenc, i se'n torna a Bach", ha explicat Cid sobre els interludis que s'intercalen en les peces.

La Fura ha volgut immortalitzar aquesta fusió als estudis de David Casamitjana (Espai Sonor Montoliu), després d'una vintena de funcions els últims tres anys per diverses localitats de Catalunya, Espanya i Europa. A territori europeu, a més de Zagreb (Croàcia) i Viterbo (Itàlia), viatjaran properament a Florència, la ciutat sueca d'Uppsala i Brussel·les.

Pel fundador de La Fura, Miki Espuma, es tracta d'un disc "molt curiós" pel fet de compartir escenari amb un ensemble barroc, una cantant de flamenc o un ballarí com Miguel Ángel Serrano. "És un espectacle molt positiu, molt alegre i optimista, que parla de l'amor, de política i sobretot de cervesa", ha dit el seu ideòleg. I és que anomenant-se 'Miki Espuma', tenia una "assignatura pendent", i per això el concert finalitza amb una festa i molta cervesa.

"És un llibret de bastanta actualitat. És un poble de la Saxònia que fa un homenatge al recaptador d'impostos, com si ara féssim un homenatge al Montoro i companyia", ha explicat el codirector, David Cid. Aleshores "ironitzaven, li feien la pilota i al final se'l carreguen". Tot, doncs, acaba amb celebració i cervesa.

El director musical Pavel Amilcar, qui toca també el violí a l'ensemble Divina Mysteria, destaca la barreja d'estils que es permetia Bach en l'obertura de la cantata. "Si ell barrejava elements distants, nosaltres ho hem traslladat a aquest discurs contemporani amb l'electrònica i la intenció flamenca", ha explicat Amilcar.

Una de les solistes, la mezzosprano Eulàlia Fantova, ha confessat que, "com a puritana de Bach", primer es va "espantar". "Però després ha estat un dels projectes amb més aprenentatge que he fet. Si tothom fusiona respectant l'espai de l'altre, acaba passant això", ha celebrat la cantant.