La Fanny mostrava molt bones aptituds per a la interpretació i la composició, però en l'adolescència la seva família la va obligar a deixar els estudis i a complir els rols que, com a dona, li estaven assignats. Per això, el cognom Mendelssohn va assolir gran fama només gràcies al seu germà Fèlix, el qual, cal dir-ho, va ajudar la Fanny a continuar aprenent i creant des de l'anonimat. Històries com aquesta van vertebrar dijous a la nit el concert Dones compositores que, als jardins del monestir de Sant Benet de Bages, van protagonitzar Mireia Pintó (mezzo), Vladislav Bronevetzky (piano) i l'actriu Clara Segura -que va recitar els textos escrits pel musicòleg Oriol Pérez- en la tercera cita del Festival Internacional de Música Clàssica de Sant Fruitós.

«La història de la música sempre s'ha escrit amb un predomini d'homes compositors», va explicar Pérez en la presentació de la vetllada: «Això vol dir que no hi havia dones? Sí que n'hi havia, però el seu nom ha patit un oblit. En els segles XX i XXI, a poc a poc s'han anat integrant en el cànon».

Mireia Pintó es va enfrontar amb la seva solvència habitual a un repertori llarg i exigent que va merèixer nombrosos aplaudiments dels prop de quatre-cents espectadors presents a Sant Benet. Acompanyada de l'impecable Vladislav Bronevetzky al piano, va fer pujar a l'escenari un recull d'obres de Fanny Mendellshon, però també de Clara Wieck-Schumann, Pauline Viardot-Garcia i Cécile Chaminade.

Per a bona part del públic va ser una sorpresa descobrir peces com Loreley de Wieck, l' Havanaise de Viardot i, entre d'altres, les Cançons sense paraules de Mendelssohn, un repertori instrumental amb el qual van lluir la tècnica i el virtuosisme de Bronevetzky. Després d'escoltar aquestes composicions, hom es podria preguntar per què són tant poc programades en els grans auditoris i festivals del nostre país.

La vetllada va ser un clam clarament reivindicatiu en favor de les dones compositores: en sintonia amb els moviments feministes que treballen en diversos àmbits per assolir la igualtat, el recital va posar sobre la taula la vàlua de les seves obres. No en va, com va explicar Pérez, «és urgent incorporar la mirada femenina» no tan sols a la música, sinó a la societat.

La tercera protagonista de la nit va ser la coneguda actriu Clara Segura, que va recitar diversos passatges de les vides de les compositores en qüestió, escrits per Pérez. I, com a contrapunt, la vetllada també va incloure la interpretació d'àries d'òperes escrites per homes per ser cantades per dones, com la cèlebre Séguédille que canta la Carmen de l'òpera de títol homònim.

Dijous vinent, el Cor Infantil Amics de la Unió tancarà el festival amb el concert Songs of Hope, dirigit per Josep Vila.