Hi ha un punt d'inflexió en la història del Grup Escènic Nostra Llar de la parròquia de Sant Josep del Poble de Nou de Manresa: la producció, l'any 2008, d'una versió del musical Flor de nit, de Dagoll Dagom, que es va poder a la Sala Gran del teatre Kursaal. Una dècada després, l'entitat torna a posar dempeus un dels títols clàssics del repertori escènic català, amb mitja dotzena de funcions amb un aforament de 60 cadires per cadascuna. «El desè aniversari era l'any passat, però alguns problemes personals van impedir que ens hi poguéssim posar abans», explica Jordi Gener, que repetirà com a director i actor.

Flor de nit, amb text de Manuel Vázquez Montalban i música d'Albert Guinovart, és un dels musicals més emblemàtics de la història recent del teatre català. «La història que explica l'obra comença l'any 1992», apunta Gener: «Amb motiu dels canvis produïts per la celebració dels Jocs Olímpics, s'ha d'enderrocar un local del Paral·lel que es deia Flor de Nit. Es fa una roda de premsa on assisteix l'alcalde de Barcelona, i surt un se-nyor que explica els seus records».

Aleshores, «una periodista demana per entrevistar-lo, per fer un treball per a la universitat, i l'home, en Reynals, comença a explica la seva història». En aquest punt, l'argument fa un flaixbac i se situa a l'època que va del 1929 al 1936, abans de la guerra. « Flor de nit ens parla, a partir d'un triangle amorós, de la societat de l'època», afegeix el director, que interpreta el paper del burgès Reynals, un dels protagonistes del trio sentimental juntament amb la Rosa, a qui interpreta l'Eli Paulet, i l'anarquista Quimet, a càrrec de Guillem Cirera.

«Fem una versió bastant íntegra, de dues hores i mitja amb entreacte», indica Gener: «La diferència respecte del 2008 és que el format és més reduït». Enfront dels 24 actors de fa onze anys, en aquesta ocasió n'hi ha just la meitat, sense renunciar a cap dels personatges. Un repartiment de nivell -amb intèrprets que repeteixen- i que completen Eva Lao, Carles Castro, Joan Domènech, Ferran Junyent, Teti Canal, Clàudia Torras, Clara Badia, Núria Miras i Jaume Puig.

Un any i mig de preparació

El grup Nostra Llar realitza cada any un parell de muntatges, a més dels tradicionals Pastorets. «Fa un any i mig, però, que estem concentrats en Flor de nit i no hem fet altres obres», explica Gener: «Un musical requereix més esforç». Respecte de la posada en escena al Kursaal de fa una dècada que «va marcar un abans i un després» en la trajectòria de l'associació, Gener comenta que «aquest cop fem les sis funcions a la sala d'actes de la parròquia, amb el públic a tres bandes. És un format més reduït, però tots tenim més experiència que fa onze anys i ens ha quedat lluït».

Flor de nit és una peça exigent per als cantants, amb una quarantena de peces musicals, i els ballarins. En l'adaptació que estrenarà el grup manresà avui a la nit, s'ha pres la decisió de crear un sol espai escènic, concretament el teatre abandonat i enrunat, per una qüestió logística.

«Tot plegat s'ha aixecat en massa poc temps», afirma Gener, perquè «vam fer quatre assajos musicals, quatre d'escena, assajos de números de dos o tres personatges i alguns assajos generals en els darrers dies». Segons el director, «la sort d'aquest grup és el talent i el compromís dels que hi són.

Una similitud amb el 2008 és que no hi haurà música en directe, tot i que «en el seu moment es va intentar, però aleshores no es van trobar músics». Gener afegeix que « Flor de nit crec que no va fer gira per la seva complexitat tècnica. És una obra amb un ritme molt cinematogràfic, molts personatges, vestuari, música, l'escenografia recrea diferents espais... Tot i que ha reposat altres obres, Dagoll Dagom no ha tornat a fer mai més Flor de nit». Fa onze anys «va ser un repte, un tipus de producció que a Manresa s'havia vist poc. Ara és més modesta, però serà maca i, puc dir-ho, està molt més elaborada, més ben pensada».