La crisi ha sacsejat profundament la cinematografia espanyola, que s'ha aferrat desesperadament al thriller en l'última dècada, un dels pocs gèneres que ha funcionat amb regularitat a la taquilla. Així, en una setmana s'han estrenat dos llargmetratges sobre assasins en sèrie protagonitzats per la mateixa actriu (Aura Garrido). El silencio de la ciudad blanca, que relleva a L os asesinos de los caprichos, adapta a la pantalla gran la trilogia literària d'Eva García Saénz de Urturi, que, d'ençà que es publicà el 2016, ha esdevingut un veritable fenomen popular. La trama del film arrenca a Vitòria, el 2016, quan es troben els cadàvers de dos joves a la cripta de la Catedral Vella. Uns assassinats esgarrifosos que responen a uns paràmetres rituals. Unai López Ayala, un inspector de criminalística, malda per identificar una mentalitat criminal superdotada i retorçada.
Les similituds amb El silencio de los corderos, el clàssic de Jonathan Demme, no només es limita al títol. Però el problema definitiu d'aquest thriller no és el seu caràcter decididament mimètic, sinó, sobretot, el seu tractament deficient. Els seus responsables han comès l'error cabdal de voler condensar les intrigues alambinades de la novel·lista espanyola en només un llargmetratge. El resultat final ha estat una investigació confusa i incomprensible, que obre moltes subtrames i personatges, però que no sap encaixar amb un mínim de convicció cap peça del seu puzle gegantí. Un guió amb més forats que un formatge gruyère condemna al fracàs més absolut a un suspens que no genera ni tensió ni desassossec. La realització de baixa intensitat d'un desconegut Daniel Calparsoro (un dels autors prometedors dels noranta, reciclat en un artesà competent) no pot fer enlairar una cinta policíaca tant anèmica com caòtica.
EL SILENCIO DE LA CIUDAD BLANCA Espanya, 2019. Thriller. 110 minuts. Direcció: Daniel Calparsoro. Guió: Roger Danès, Alfred Pérez Fargas. Basada en la novel·la d'Eva García Sáenz de Urturi. Intèrprets: Javier Rey (Unai), Belén Rueda (Alba), Aura Garrido (Estíbaliz), Manolo Solo (Mario), Àlex Brendemühl (Tasio). Pantalles: Bages Centre (Manresa) i Yelmo (Abrera).