LAS NIÑAS

? Espanya, 2020. Drama. 100 min. Direcció i guió: Intèrprets: Pantalles: Bages Centre (Manresa)

L as niñas excel·lí en la darrera edició del Festival de Málaga, i s'alça com un dels títols destacables d'una temporada molt difícil. L'opera prima de Pilar Palomera ens apropa a la realitat quotidiana de la Celia, una nena de dotze anys que estudia en una institució religiosa, a Saragossa. El film parteix d'una premissa argumental i dramàtica que ha esdevingut un vertader subgènere: la iniciació a la vida adulta d'una preadolescent que descobreix veritats essencials (l'amistat i el dolor), i perfila la seva identitat al llarg d'una experiència traumàtica i alliberadora alhora.

El debut de la realitzadora aragonesa, amb una base declaradament autobiogràfica, no constitueix aparentment una proposta original, però, no obstant això, assoleix una singularitat i una personalitat certament notòries perquè s'enlaira nítidament per sobre de les convencions. Palomero no està especialment interessada en traçar una crònica generacional i sociològica que s'aturi en els llocs comuns més recognoscibles (la revelació de les emocions en un univers retrògrad). I així, la seva conjuntura històrica resta intencionadament difusa (sabem que transcorre als noranta perquè la ràdio parla dels Jocs Olímpics de Barcelona i les nenes escolten Héroes del silencio). El que realment interessa a la directora novell és indagar en la tempesta interior de la protagonista, que, tot cercant la veritat que amaga un secret familiar, va conquerint la seva autoestima. La posada en escena s'aferma en una cal·ligrafia sòbria i precisa (amb un cromatisme visual on imperen les tonalitats apagades), i la càmera s'enganxa contínuament al personatge central (una impressionant Andrea Fandós). La sensibilitat més sincera, despullada i punyent brolla en cadascun dels plans d'una exploració tan austera com corprenedora.