El film No matarás de David Victori aspirarà a 6 premis Gaudí en la gala que se celebrarà el diumenge 21 de març a l'Auditori del Fôrum CCIB de Barcelona. El thriller del cineasta manresà ha rebut sis nominacions durant l'acte de lectura de candidatures presentada avui a l'Auditori de la Pedrera per l'actriu Aina Clotet i l'actor Sergi López.

No matarás optarà a una estatueta en la categoria de millor intèrpret masculí gràcies a la nominació per Mario Casas, que competirà amb Àlex Brendemühl (L'ofrena), David Verdaguer (Uno para todos) i Javier Cámara (Sentimental). El llargmetratge del manresà també ha estat nominat en les categories de millor direcció de producció (Ester Velasco), millor direcció artística (Balter Gallart), millor so (Elena Coderch, Laura Tomàs i Yasmina Praderas), millors efectes visuals (Esther Ballesteros i Luis Tinoco) i millor maquillatge i perruqueria (Patricia Reyes).

La cinta de Victori explica la història d'un jove que, després de la mort del seu pare, coneix una noia que el porta a qüestionar-se la seva vida. Després d'El pacto, un thriller protagonitzat per Belén Rueda, el realitzador manresà aprofundeix en el gènere de la intriga a través de la peripècia vital d'una persona que es veu en la necessitat de descobrir quines línees fosques pot creuar.

Les nominacions per a No matarás fetes públiques avui se sumen a les 3 que va recollir la cinta fa uns dies en la proclamació de candidatures dels Premis Goya espanyols: millor actor per Mario Casas (els seus rivals tornaran a ser Cámara i Verdaguer, a més d'Ernesto Alterio per Un mundo normal) i millors actriu i actor revelació per Milena Smit i Fernando Valdivieso, respectivament. La gala, retransmesa per televisió i sense públic, tindrà lloc el dia 6 de març.

La Vampira de Barcelona, líder

La vampira de Barcelona, de Lluís Danés, amb 14 nominacions; Las Niñas, de Pilar Palomero, amb 13, i Sentimental, de Cesc Gay, amb 8, són les pel·lícules més nominades a la 13a edició dels premis Gaudí de l'Acadèmia del Cinema Català. 32 produccions es disputaran els guardons amb les nominacions més paritàries de la història dels premis amb el 54% de dones finalistes en categories nominatives.

La presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, Isona Passola, ha destacat de les nominacions d'enguany que són les que hi ha menys pel·lícules en llengua catalana, tot i que la que te més nominacions és La vampira de Barcelona.

A la categoria de millor pel·lícula competiran quatre produccions en llengua catalana: La vampira de Barcelona, de Lluís Danés; L'ofrena, de Ventura Durall; La dona il·legal, de Ramon Térmens, i Les dues nits d'ahir, debut en la direcció de Pau Cruanyes i Gerard Vidal. Estan nominades a millor pel·lícula en llengua no catalana Las Niñas, de Pilar Palomero; Sentimental, de Cesc Gay; La boda de Rosa, d'Iciar Bollain, i Adú, de Salvador Calvo.

A millor direcció estan nominades Pilar Palomero per Las Niñas; Cesc Gay per Sentimental; Lluís Danés per La vampira de Barcelona i Iciar Bollain per La boda de Rosa. En la categoria de millor guió repeteixen Gay, Palomero i Bollain, que signa La boda de Rosa amb Alicia Luna, i també està nominada al Gaudí una altra cineasta debutant, Nuria Giménez, per la seva òpera prima, My Mexican Bretzel, que també està nominada a millor documental.

En la categoria de millor protagonista femenina, els Gaudí d'enguany reconeixen la feina d'Anna Alarcón pel seu paper a L'ofrena; Andrea Fandos per Las Niñas; Nora Navas pel seu paper a La vampira de Barcelona i Candela Peña, per La boda de Rosa.

Pel que fa al premi a millor actriu secundària, se'l disputaran Verónica Echegui per L'ofrena; Natalia de Molina per Las Niñas; i Bruna Cusí i Núria Prims, les dues per La vampira de Bacelona. Aspiren al guardó a millor actor secundari: Alberto San Juan per Sentimental; Ernesto Alterio per Te quiero, imbécil; Francesc Orella per La vampira de Barcelona i Abdel Aziz El Mountassir per La dona il·legal.

Cinema documental

A millor pel·lícula documental hi aspiren ¿Puedes oírme? dirigida per Pedro Ballesteros; La mami dirigida i escrita per Laura Herrero; My mexican bretzel dirigida i escrita per Nuria Giménez, i The mystery of the pink Flamingo dirigida per Javier Polo.

A millor pel·lícula per a televisió hi competeixen Èxode, dirigida per Román Parrado; El crèdit, dirigida per Abel Folk i Joan Riedweg; La fossa, dirigida per Agustí Vila, i La mort de Guillem, dirigida per Carlos Marques Marcet.

A millor curtmetratge, estan nominades Candela, dirigit i escrit per Marc Riba i Anna Solanas; Forastera, dirigit i escrit per Lucía Aleñar; Ni oblit ni perdó, dirigit per Jordi Boquet Claramunt; Panteres, dirigit i escrit per Èrika Sánchez, i Vera, dirigit i escrit per Laura Rubirola Sala.

A millor pel·lícula europea, les nominades són Little Joe, dirigida per Jessica Hausner; Longa noite, dirigida i escrita per Eloy Enciso Cachafeiro; Sobre lo infinito, dirigida i escrita per Roy Andersson, i Sorry we missed you, dirigida per Ken Loach.

Més dones que homes

Els Premis Gaudí recullen per primera vegada en els seus tretze anys d'història unes nominacions amb més dones que homes aspirants a premi en les categories nominatives. "Hi ha més dones nominades a totes les categories i això és normal, però abans les dones estaven tapades", ha declarat Passola.

Passen a la segona volta de votacions 77 professionals, dels quals 42 són dones i 35 són homes. Com ha apuntat l'Acadèmia, "categories habitualment masculinitzades" amb nominacions com el so o els efectes visuals mostren un augment de dones nominades com Irene Rausell, Yasmina Praderas, Amanda Villavieja, Alejandra Molina, Daniela Fermín, Elena Coderch, Laura Tomás, Esther Ballesteros, Anna Aragonès i Míriam Piquer.

El 29 de gener començarà la segona volta de votacions, que es mantindrà oberta fins al 2 de març, d'on sortiran els guanyadors i guanyadores de cada categoria. Es donaran a conèixer el diumenge 21 de març de 2021.

Les sales de cinema

Per altra banda, Passola ha destacat que les sales de cinema han estat les grans víctimes de la pandèmia. "Abans, hi anava més gent a les sales que mai". La presidenta de l'Acadèmia ha indicat que "la necessitat de veure cinema col·lectivament sempre serà una necessitat i sobretot veure'l en bones condicions de so i imatge".