El Nadal de fa 9 anys, la trompetista santperdorenca Mireia Farrés, el pianista manresà Manel Camp i el saxofonista berguedà Llibert Fortuny presentaven a Manresa JazzNadal, un treball embolcallat en un llapis de memòria transformat en disc-regal, i un nou espectacle amb el mateix títol que traslladava a escena un repertori de nadales portades al terreny jazzístic i electrònic, amb clàssics com El noi de la mare, Adestes fideles o El cant dels ocells.

Una idea que naixia del concert que el desembre del 2009, amb un concert a La Pedrera, va reunir per primer cop en un escenari els tres músics. I ja és desembre i ja és Nadal, i tot i les restriccions als aforaments proposades pel Govern per fer front a la pandèmia, Farrés, Camp i Fortuny tornen per celebrar el 75è aniversari del compositor manresà amb un concert titulat JazzNadal i més que sumarà, com diu el títol, aquest projecte i els restants en què Camp ha treballat amb Fortuny (Mozart en Jazz i Populina) i amb Farrés i Fortuny (JZBach). El concert es farà el 29 de desembre, a les 8 del vespre, al Conservatori. I si s’aprova la limitació de públic, al 70 % de la capacitat del teatre.

La idea del concert, com tots els que formen part del projecte de celebració de l’aniversari de Camp, De Minorisa a Carst (que va arrencar el 24 d’abril al teatre Kursaal i que s’allargarà fins al maig del 2022), és portar a l’escenari el retrobament d’artistes que han format part de la trajectòria professional i vital del compositor manresà. Un «agraïment» que ara arriba amb la trompetista santpedorenca i el saxofonista berguedà, anys després de les seves primeres col·laboracions i d’uns directes on s’uneix la clàssica, el jazz i l’electrònica: «artísticament, funcionem. Hi ha química entre nosaltres. Hem trobat un llenguatge comú, que ens uneix», explica Camp.

El pianista manresà i Fortuny es van estrenar com a duet el 2007 amb Mozart en jazz, un espectacle de variacions jazzístiques en l’obra de Mozart, sorgit al concert de clausura del Premi Ciutat de Manresa; i van repetir el 2011 amb Populina, en què reinterpretaven diverses cançons populars catalanes. «Quan estem junts l’un va cap a l’altre: de l’energia desbordant de Fortuny al meu lirisme, de la seva extraversió a la meva introspecció». I Farrés, apunta Camp, «aporta l’equilibri», el contrapunt entre dos pols: «és l’harmonia, ella té un so vellutat, una dimensió instrumental i una expressió meravellosa» que fa que els directes d’aquests tres músics de diferents «generacions, estils i personalitats» siguin, com defineix Camp, «intrèpids i poètics».

Una unió que proposa «molta creació en directe»

JazzNadal i més permetrà, a més de Mozart, nadales i cançons populars, recuperar peces de JZBach, un homenatge en clau de jazz al compositor alemany. L’espectacle va ser una de les propostes que es van poder veure el 2013 al Festival de Música Clàssica de Sant Fruitós, on el trio reeditava la seva col·laboració després de JazzNadal. Un treball, però, apuntava Camp que, a diferència del primer, «no tenim gravat». Com explica el manresà, els concerts del trio «sempre saps com comencen però no com acaben». I és que, «més que improvisació, hi ha molta creació en directe» per part de Fortuny que Camp i Farrés s’encarreguen de rubricar.