De luxe. Només així es pot definir la programació -oficial i paral·lela- que inclourà la 18a edició del Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, el Clam. El certamen, que ha canviat de dates (de la primavera a la tardor), que ha estrenat direcció (amb el cineasta i dramaturg Esteve Soler) i ha afegit Sant Fruitós com a seu fixa del festival al costat de Manresa i Navarcles, encara una ambiciosa edició de canvi que projectarà els millors cinema d'autor i els millors títols de cinema social de la temporada. Pel·lícules que, fins ara, només s'han pogut veure als festivals de Sundance, Canes, Venècia, Berlín i, a partir de divendres, a Sant Sebastià. Si la prioritat del flamant nou director era fer un salt de qualitat quant a programació, aquesta és, a una setmana de l'inici del festival, una realitat. Tots els llargmetratges de les sessions oficials (a competició o no) seran inèdits a Catalunya i la sessió inaugural, La nuit du 12 (2022), del cineasta Dominik Moll, a més, estrena a l'estat. El Clam se celebrarà entre el 23 de setembre i el 2 d'octubre amb projeccions i activitats paral·leles a les seves tres poblacions que promouen el festival: Manresa (Multicinemes Bages Centre serà la seu principal de les projeccions), Navarcles (Auditori Agustí Soler i Mas) i Sant Fruitós de Bages (Teatre Casal Cultural). El festival comptarà amb l’assistència dels cineastes Isaki Lacuesta i Jaime Rosales (Premis d'Honor del festival d'enguany), així com dues de les realitzadores de més projecció del cinema català, Neus Ballús (Sis dies corrents) i Irene Moray (autora del multipremiat curt Suc de Síndria) que participaran en una conversa oberta al públic que moderarà la periodista Marta Armengou.

Per la pantalla desfilaran directors com Nina Menkes, (Brainwashed: Sex, Camera, Power), Hirokazu Kore-eda (Broker), Elena López Riera (El agua), Fernando Franco (La consagración de la primavera), Oliver Hermanus (Living), Cristian Mungiu (R.M.N.) o la ja anunciada Palma d'Or a Canes 2022, Triangle of Sadness, de Ruben Östlund; també, en la sessió oficial no competitiva, Juan Diego Botto dirigeix En los márgenes, amb Penélope Cruz i Luís Tosar -estrenada a Venècia- i la llarga llista continua amb, entre d'altres, François Ozon (Peter Von Kant), Hylnur Pálmason (Godland), Alli Haapasalo (Girl Picture), Scott McGehee i David Siegel (Montana Story) o Mia Hansen-Love (Un beau matin). En aquesta secció també es podran veure les estrenes dels dos Premis d'Honor d'aquesta edició: Girasoles Silvestres, del cineasta barceloní Jaime Rosales (1952) i Un año, una noche, del gironí Isaki Lacuesta (1975), un director molt "vinculat" a Manresa on ha presentat diverses vegades els seus films a CineClub i on, fa una dècada, va ser l'artista convidat de la Fira Mediterrània. Així ho ha recordat Esteve Soler, avui, a Multicinemes Bages Centre on, al costat de l'alcalde Marc Aloy (Manresa) i les alcaldesses Alba Pérez (Navarcles) i Àdria Mazcuñan (Sant Fruitós), ha presentat tota la programació d'un festival que ha buscat com a prioritat ser "un aparador de la realitat social". A les pantalles i en un debat amb les entitats socials del territori que ha aglutinat: una trentena que treballen "dia a dia" amb les problemàtiques que el públic veurà a la pantalla gran: discapacitat, envelliment, racisme, habitatge, immigració, gènere i sexualitat, discriminació, feminisme, cuidadors, sensellarisme...

Dones a "Les altres Nomadland"

I, de fet, si el film que tancarà el certamen, el japonès Smart, Slow, but Steady, de Shô Miyake, una de les revelacions del darrer festival de Berlin on la protagonista és una boxejadora amb discapacitat auditiva, un Million Dollar Baby del país del sol ixent, com remarca Soler, una de les novetats d'enguany del festival, com ja anunciava el director fa uns mesos a aquest diari, girarà al voltant del cicle "Les altres Nomadland", una excusa "per parlar del sensellarisme" partint d'un "nou clàssic com és l'oscaritzada Nomadland" que va portar al cinema comercial i al gran públic una temàtica incòmoda i difícil. En aquest cicle s'oferirà una restrospectiva de set films que mostraran "set viatges femenins" relacionats amb aquesta problemàtica. Es projectaran al matí, del 24 al 30 de setembre, a Multicinemes Bages Centre: De Sin techo ni ley, d'Agnès Varda a Wanda, de Barbara Loden passant per Hola, ¿Estás sola?, d'Iciar Bollaín. Paral·lelament, en relació directa amb aquest cicle, apuntava Soler, el Clam ha iniciat un programa de ciència ciutadana amb la FUB per "detectar problemàtiques socials".

Socis internacionals

I, a més de les aliances amb el territori, la divuitena edició del Clam amplia la mirada amb socis de prestigi internacional. És el cas del festival de curtmetratges de Clermond-Ferrand, que mostrarà una selecció dels seus millors treballs que presentarà la programadora Marie Bourrat; el Luis Buñuel Film Institute, el director del qual, Oscar Arce, presentarà per videoconferència des de Los Angeles la projecció de versions inèdites del cèlebre Las Hurdes, tierra sin pan i la Cinemateca Uruguaya i el Festival Cinematográfico Internacional de Montevideo ("l'equivalent a Canes a França o Sant Sebastià a Espanya"), que estaran representades al CLAM per les seves màximes responsables Maria José Santacreu i Alejandra Trelles, que presentaran la projecció del multipremiat documental Bosco d’Alicia Cano.

Clàssic de reestrena

El Clam, que també oferirà la sessió de curtmetratges presentats a concurs (una desena) estrenarà, també, el clàssic restaurant de Jean Eustache, impossible de trobar durant gairebé 50 anys, La madre y la puta, un film de 1973 que fa poques setmanes ha estat un èxit de recaptació a París. "Una brillant reflexió sobre les relacions entre els sexes", apunta Soler que va guanyar el Gran Premi del jurat i el premi Fipresci de la crítica al Festival de Canes.

Sessió sorpresa i curt manresà

La sessió sorpresa del divendres 30 de setembre estarà acompanyada d'un curtmetratge fet des de la Catalunya Central que Soler ha qualificat sense embuts "d'obra mestra absoluta del gènere". Night Breakers són divuit minuts que signen el sabadellenc Gabriel Campoy i el manresà Guillem Lafoz amb un talent "digne de seguir les passes de Spielberg i Raimi". Acaben de guanyar el  Méliès d'argent després de passar per Tribeca, SXSW i Sitges. Campoy i Lafoz el presentaran al públic.

Nous premis

A més del premi estrella del festival, el Pere Casaldáliga a la solidaritat, que s'anunciarà els propers dies, i el premi Insert a la creació audiovisual de persones amb discapacitat intel·lectual, creat per Ampans, el Clam afegeix aquest any el Premi Fundació la Caixa i el Premi Toni Serra /Abu Ali que vol reconèixer aquest cineasta manresà d'avantguarda, amb una manera de crear "artesanal i allunyada de la industria". Cofundador d'OVNI a Barcelona, el Clam projectarà de Toni Serra (1960-2019), set dels seus treballs a les tres seus del festival. El premi guardonarà, explica Soler, les "propostes especialment arriscades i transgressores".

Activitats paral·leles

A més del laboratori social de la FUB i la conversa amb les directors Ballús i Moray, el festival inclourà dos tallers: "La resposta a tot: preguntes i respostes sobre les identitats de gènere i les realitat LGTBIQ+" amb l’activista transgènere Valentina Berr, qui fa unes setmanes va anunciar la seva retirada del futbol en actiu a causa dels episodis de transfòbia viscuts en diversos camps de casa nostra (dimecres 28 de setembre, al Teatre Casal Cultural de Sant Fruitós); "D'allò personal a allò polític: Cinema i autoficció feminista", amb Mireia Iniesta, vicepresidenta de la Federació Catalana de Cineclubs, crítica de cinema i professora de cinema a Educa tu mirada i CEA divendres 30 de setembre, al Teatre Casal Cultural de Sant Fruitós) i una trobada amb la filòsofa Marina Garcés, acompanyada de Mercè Garcia, del Grup de professorat de filosofia de la Catalunya Central per comentar Un món comú, publicat per manresana Tigre de Paper (dilluns 26 de setembre, a la Biblioteca de Navarcles).

Entrades i abonaments

El festival posarà a la venda les entrades a partir d'aquest divendres, amb un abonament de 30 euros que inclou tota la programació.