La Farsa i l'Escola de Música de Berga posen en escena el musical 'El Despertar de la Primavera'

L'espectacle es podrà veure aquest aquest dissabte i diumenge al Teatre Municipal de Berga, i també dilluns en una sessió especial per a l'alumnat de secundària

Presentació del musical. D'esquerra a dreta: Marc Marginet, director teatral; Xavier Llobet, director de l'Escola de Música de Berga; Laia Torrabadella i Genís Campa, alumnes de l'escola de música; i Eloi Escútia, regidor de Cultura de Berga

Presentació del musical. D'esquerra a dreta: Marc Marginet, director teatral; Xavier Llobet, director de l'Escola de Música de Berga; Laia Torrabadella i Genís Campa, alumnes de l'escola de música; i Eloi Escútia, regidor de Cultura de Berga / Josep Genescà

Redacció

L’Agrupació Teatral La Farsa i l’Escola Municipal de Música de Berga estrenen aquest cap de setmana a Berga el musical El Despertar de la Primavera, en el qual hi participaran 21 joves alumnes de l'escola de música, 13 actors adults de la Farsa i 8 músics. La direcció teatral va a càrrec de Marc Marginet i Laura Corominas, i el director musical és David Quintana.

Després de dos antecedents exitosos, els musicals Oliver, el 2012, i Annie, el 2014, ara l'aposta és El Despertar de la Primavera, que es podrà veure aquest dissabte, 20 de maig, a les 9 del vespre al Teatre Municipal de Berga. Se'n farà una segona funció aquest diumenge, 21 de maig, a les 6 de la tarda al teatre. I a més, el dilluns 22 a les 11 del matí hi haurà una sessió per a l'alumnat de secundària de Berga, pel fet que és una temàtica molt propera als adolescents. En la funció de dilluns es preveu l'assistència d'uns 350 estudiants.

El Despertar de la Primavera és un musical de rock amb música de Duncan Sheik i un llibre i lletra de Steven Sater. Basada en una novel·la que ningú va voler publicar l'obra original pel contingut transgressor i considerada una peça de culte, l'obra escrita per Frank Wedekind, entre la tardor del 1890 i la primavera del 1891 a Munic, ha commocionat espectadors de tot el món des de la seva estrena el 2006 a l'Off Broadway de Nova York. Va ser el mateix autor que la va editar amb els seus propis recursos econòmics a l'editorial Jean Gross, de Zuric, l'octubre del 1891. Està inspirada en els records d'adolescència de l'autor, el Gymnasium (el període escolar que comprèn les edats des dels 13 als 17 anys), on dos companys es van suïcidar.

S'ha estrenat a escenaris de Nova York (Broadway), Londres (West End), Viena, Buenos Aires, en diverses gires pels Estats Units i pel Regne Unit i Barcelona. La producció original de Broadway el 2006 va guanyar 8 premis Tony i 4 premis Drama Desk. A Barcelona es va estrenar a la sala Gaudí de Barcelona, amb 2 Premis de la Crítica, 3 premis Teatre Musical de Madrid, 2 premis Broadwayworld i dues nominacions als Butaca.

És un musical pop rock que tracta sobre l'amor adolescent, la repressió, la por, l'abús de poder i la incomprensió. Melchior és un jove intel·ligent i astut que, gràcies als llibres, ha après diversos aspectes sobre la sexualitat humana que la societat s'entesta a amagar, a la vora del tabú. Ell és el confessor del seu amic i company de classe Moritz, que li explica que se sent torturat davant dels somnis eròtics que acompanyen les nits. D'altra banda, Wendla fracassa en l'intent que sa mare li expliqui com s'engendren els nadons.

La versió berguedana

Un grup de nois i noies d'entre 13 i 17 anys de l’Escola Municipal de Música de Berga han estat treballant la versió en català tant per la part musical com la part teatral des de l’octubre. L’obra s’havia d’estrenar l’any de la pandèmia i ara s’ha reprès la producció amb un repartiment diferent ja que l’alumnat que en el seu moment l’estava preparant ja ha finalitzat els seus estudis a l’escola de música.

Els director teatral, Marc Marginet, i el director de l'Escola de Música, Xavier Llobet, coincidiexen a destacar que "la temàtica de l'obra fa que els i les adolescents s’impliquin molt en els seus personatges, els quals son molt propers a les seves realitats, malgrat l’origen del musical sigui una novel·la alemanya del segle XIX". L’alumnat que participa al musical també s’ha implicat en la producció de l’obra. El disseny del cartell és obra seva, així com també aspectes de vestuari i tasques d’organització i coordinació.