Regió7

Almanacs, el temps d’abans

Una exposició a Súria recupera les publicacions populars que, durant dècades, van marcarel pas dels anys 

Textos: Toni Mata i Riu

Eines i estris del món rural configuren l’escenografia d’un espai de l’exposició en el qual es mostren exemplars d’almanacs lligats amb un cordill i penjats amb canyes

Tot el temps del món en un plec de setze pàgines 

Cal Balaguer del Porxo, al Poble Vell de Súria, acull fins a finals de mes la mostra «Per no perdre el temps»

La monarquia hispana, sempre atenta a les oportunitats de mercat, va mantenir el control sobre la producció de calendaris i almanacs fins al 1855. El negoci el va detectar el rei Ferran VII, qui va regnar breument l’any 1808 i, posteriorment,en un llarg període del 1814 al 1833. A l’inici del mandat, Sa Majestat va abolir la llibertat de premsa i va prohibir la venda de diaris i almanacs: va decretar que només es podia editar La Gaceta Oficial i un almanac elaborat pel Real Instituto y Observatorio de la Armada de San Fernando de Cadis. Si tenim en compte que d’aquest producte se’n van arribar a vendre tres milions anuals, aviat es percep la dimensió dels beneficis per a la corona.

La sala d’exposicions de Cal Balaguer del Porxo, al Poble Vell de Súria, explica aquesta i altres històries en la mostra Per no perdre el temps, una producció d’Edicions Morera, empresa editora del Calendari de l’Ermità, que ressegueix el particular univers dels calendaris i els almanacs exhibint diversos exemplars del segle XIX i les primeres dècades del XX. «No tenia cap intenció de ser col·leccionista, però m’hi he anat trobant», reconeix Norbert Tomàs, comissari del projecte i responsable del segell editorial.

Exposició «Per no perdre el temps».

Exposició «Per no perdre el temps».

«Quan la monarquia va cedir el control, els almanacs van passar a ser un producte de consum», apunta l’editor. Tot i que, durant el període restrictiu, es van tirar endavant algunes publicacions en grans ciutats i capitals de província, sempre amb una llicència concedida per la gràcia reial, la fi de la prohibició va obrir les comportes. El 1855, en temps d’Isabel II, un grup de diputats liberals van fer una proposició de llei per promulgar la llibertat de confecció i impressió d’almanacs, en consonància amb la llibertat de premsa sancionada per la constitució aleshores vigent. L’any següent, la norma va entrar en vigor i el sector va experimentar un auge notable: es calcula que, cap a 1880, a Espanya s’editaven entre 200 i 300 almanacs diferents cada any. «Eren de setze pàgines, de petit format, i alguns van continuar essent així després de la fi de la llei de Ferran VII, durant uns anys, però molts van canviar i a finals del XIXtrobem publicacions de tota mena», indica Tomàs. 

L’interès dels humans pels fenòmens de la natura es remunta a les primeres civilitzacions i sempre s’ha manifestat en formes diverses. La invenció de la impremta va incrementar la popularitat dels almanacs, una paraula procedent de l’àrab ‘al manakh’, que vol dir ‘el clima’, i els calendaris, etimològicament hereus del llatí ‘calenda’, és a dir, ‘dia’. Les dades astronòmiques, religioses, festives i d’interès agrícola, com les dates de les fires i els mercats, els pronòstics del temps i les llunes són la base d’aquests quaderns de gran utilitat, que al segle XVI van experimentar un altre període d’auge amb uns continguts que es van mantenir fins a la dinovena centúria.

Exposició «Per no perdre el temps».

Exposició «Per no perdre el temps».

La revolució industrial i el capitalisme van propiciar «la puixança editorial, una evolució gràfica i canvis estilístics», es va ampliar el repertori temàtic amb almanacs polítics, filosòfics, satírics, literaris, morals i instructius i, en un moment donat, empreses i comerços en van començar a editar per regalar als seus clients com a reclams publicitaris. D’aquest corrent també en van ser partícips els magatzems manresans Can Jorba, que posteriorment van obrir seu a Barcelona, tal com mostra una de les portades reproduïdes en aquesta pàgina.

L’exposició combina les explicacions dels plafons amb l’exhibició en vitrines de nombrosos exemplars de calendaris i almanacs. Per a l’espectador resulta curiós observar la singularitat dels articles d’algunes publicacions, com l’Almanaque de los maridos del 1878 que donava consells als marits sobre el tracte i la relació que havien de tenir amb les seves esposes. O un altre que incloïa dues pàgines per anar amb compte amb els «Carteristas, descuideros y rateros» i les tàctiques que empraven per sostreure el benefici aliè, com la consistent en demanar foc per a la cigarreta a un incaut que no s’adonarà que una mà llisca dins la seva butxaca. «Com més contingut oferies, més podies pujar el preu», conclou Norbert Tomàs. 

Can Jorba feia regals a la clientela

La societat de masses va propiciar un auge del consum de productes manufacturats que venien grans magatzems com Can Jorba, amb establiments a Manresa i a Barcelona. L’empresa va editar el Calendari de Catalunya, com aquest exemplar del 1916, com a regal per als clients. La publicació va incorporar dibuixos de Joan Vilanova.

La història des dels seus orígens 

Vint anys abans de crear el Calendari de l’Ermità, Antoni Maria Morera i Colom va fundar el Calendario Histórico Universal y Perpetuo, un nom pompós per una publicació que anunciava a la portada que a dins s’hi explica la història sagrada «desde la creación del mundo hasta la muerte y gloriosa resurrección de N.S.J.C.».

Les revistes també s’hi van apuntar 

La premsa satírica que va fer fortuna a finals del segle XIXi principis del XX es va apuntar al negoci dels almanacs. N’és un exemple aquest exemplar del 1905 de L’Esquella de la Torratxa, que va editar 38 números entre 1899 i 1932. La publicació contenia la informació habitual i també il·lustracions dels seus col·laboradors.

L’ermità encara hi diu la seva 

El Calendari de l’Ermità es manté dempeus després d’un segle i mig de vida (tal com s’explica a la pàgina 5). L’estètica dels orígens continua inspirant un producte que no ha perdut mai la seva utilitat, amb especial interès per les qüestions que tenen a veure amb les feines del camp, així com els fets astronòmics, el santoral i la metereologia.

Barcelona, capital de l’almanac 

Aquest exemplar del Calendari Català del 1876 serveix per explicar que Barcelona va ser un dels grans centres editorials productors d’almanacs al tram final del segle XIX, juntament amb altres ciutats de l’estat com Madrid i València. Per la informació que contenien, aquestes publicacions van gaudir d’una enorme popularitat.

Una guia sobre els alts càrrecs 

Des del 1722 fins al 1837 es va publicar a la capital espanyola el Kalendario manual y guia de forasteros en Madrid que el 1770 va assumir la corona fins a la guerra d’independència. Incloïa el calendari de l’any i informació sobre alts càrrecs de l’administració i l’església, les ordes de cavalleria i els ministres dels tribunals de justícia.

La forma es va innovar

Una de les vitrines de l’exposició mostra les portades de diferents capçaleres que van aparèixer a finals del XIX i inicis del XXi que van incorporar al món dels almanacs la il·lustració en les pàgines interiors (aportant bellesa al producte), les innovacions en el camp de les arts gràfiques i les estètiques del romanticisme i el modernisme.

Cinc milions d’exemplars venuts

La dimensió internacional dels almanacs l’exemplifica, entre altres, l’Almanaque pintoresco Bristol, que va néixer el 1832 impulsat pel químic i farmacèutic C.C. Bristol i, posteriorment, promogut per una empresa d’higiene i cosmètica de Nova Jersey. Es distribuïa per Amèrica, tenia una tirada de 5 milions i el 1877 va arribar a Espanya.

El Calendari de l’Ermità és un jove de 150 anys 

La publicació endegada per Antoni Maria Morera i Colom el 1876 manté l’esperit dels almanacs que oferien des de pronòstics del temps a dates de fires i mercats i el santoral

Un número extraordinari commemorarà l’any vinent el segle i mig de vida delCalendari de l’Ermità, l’únic testimoni català que perviu de l’època vuitcentista dels almanacs. Nascuda el 1876, la publicació s’ha mantingut inalterable en mans de la família des del primer dia i, l’abril del 2016, Norbert Tomàs va fer el pas de constituir en empresa -Edicions Morera- el projecte emprès pel seu rebesavi Antoni Maria Morera i Colom, gairebé cent cinquanta anys abans.

Dotat d’un gran esperit emprenedor, Morera, que va fer de pèrit mercantil i revisor de llibres i pèrit liquidador dels Tribunals de Comerç de Barcelona, va aprofitar la llibertat de premsa del 1856 per editar un primer calendari, el Calendario Histórico, Universal y Perpetuo, que va gaudir d’una gran acceptació. Coneixedor del món rural, dues dècades després va posar en marxa el Calendario Ermitaño de los Pirineos, por el astrólogo Fray Ramon. Tal com s’explica a la mostra, la publicació oferia dades astronòmiques i religioses, pronòstics metereològics i el santoral. També hi tenien cabuda la relació de festes majors, fires i mercats, una informació de gran utilitat que va anar agafant pes amb el pas dels anys. La publicació també incloïa escrits de temàtica astronòmica, literària i remeiera, amb seccions com el Repertorio de remedios contra los males más comunes de la vida».

Exposició «Per no perdre el temps».

Exposició «Per no perdre el temps».

«El meu rebesavi no va constituir una empresa, però el calendari es va continuar editant», apunta Norbert Tomàs, que va voler homenatjar el seu avantpassat posant-li a l’editorial el nom de Morera. Després de la mort del fundador, el 1893, el seu fill Joan Baptista Morera i Bargalló es va fer càrrec del projecte superant, fins i tot, un litigi judicial pels drets de propietat intel·lectual. L’editor Antonio Millat va publicar un calendari amb el mateix nom durant uns anys, fins que l’Audiència de Bar

celona va sentenciar a favor de Morera. El 1908, a més, va augmentar el catàleg amb l’edició de la revista La Família; aleshores, l’editorial s’havia traslladat de seu i es va instal·lar al número 12 de la Plaça Nova de Barcelona. Joan Baptista Morera i Traval, net del fundador, va agafar el timó i el 1940 va traspassar el negoci a Antoni Pérez de Olaguer. La família Morera, però, es va quedar el Calendari de l’Ermità, que avui en dia encara arriba als quioscos i llibreries del país.

«Quan va esclatar la guerra, vam haver de canviar el nom i el calendari es va passar a dir El solitario de los Pirineos», apunta Tomàs. Cap referència religiosa entre 1937 i 1939, ja que fins i tot el frare de la portada es va transformar en un savi astrònom i es va traduir la toponímia dels sants i les santes. El llarg trajecte de la veterana publicació va fer el salt al català el 2016, amb motiu dels 140 anys de vida, i des d’aleshores es pot adquirir com el Calendari de l’Ermità.

La longevitat de la idea de Morera i Colom pràcticament no té parangó a l’estat. «Queda encara el Zaragozano i fins fa ben poc sortia O Gaitero de Lugo, que s’editava en gallec durant el franquisme perquè en Franco era gallec, i pel que sé crec que es tornarà a fer», passa revista Tomàs. L’exposició Per no perdre el temps dedica un plafó a recordar aquesta història a tall d’homenatge a una publicació vuitcentista que és a punt de complir cent cinquanta anys d’existència.

Capellades serà la propera parada

L’exposició es va inaugurar a Taradell just abans de l’esclat de la pandèmia, i posteriorment s’ha vist a Barcelona, Sentmenat i el Museu de la Vinya i el Vi de Sant Fruitós de Bages. En el pas per la Casa dels Entremesos de la capital catalana, el projecte va agafar la forma actual i està produïda per Edicions Morera, Tonis de Taradell i l’Associació de Festes de la plaça Nova, de Barcelona. El comissari Norbert Tomàs lamenta el desinterès que ha trobat en l’administració per poder divulgar el projecte, apte per a biblioteques, ateneus, casals i locals de petit format dels quals n’hi ha un munt arreu del país. En aquest sentit, explica que un cop superada l’aturada causada per la covid ja tenia emparaulada la difusió amb la Generalitat, però el canvi de color polític ho va tirar enrere. Després de l’estada a Cal Balaguer del Porxo, de Súria, la mostra viatjarà a La Lliga de Capellades, per fer-hi estada del 13 de juliol al 18 d’agost. 

Surt un llibre sobre Sant Joan

Una de les darreres novetats publicades per Edicions Morera és «La nit de Sant Joan. Festa, llegat i patrimoni», que signa el folklorista barceloní Amadeu Carbó. Al llarg de 120 pàgines, l’autor tracta qüestions com la simbologia de les fogueres, l’origen de la paraula «verbena», les propietats màgiques i guaridores que se li atribuïen al foc, la importància que Sant Joan fos pelut i el significat de la Flama del Canigó. La de Sant Joan és una de les festes més arrelades a Catalunya, una data rellevant del calendari que té al darrere una història i un folklore que l’autor va desgranant capítol a capítol. La lectura de «La nit de Sant Joan» es completa amb una selecció de dites populars i el llibre també inclou il·lustracions històriques de dibuixants catalans. Des de la seva fundació, el segell Edicions Morera tracta temes de cultura popular i tradicional catalana i entre els seus autors hi ha el caputxí Fra Valentí Serra de Manresa.

De la nit de 10 dies al 30 de febrer suec 

Els ciutadans de països catòlics com Espanya i Portugal se’n va anar a dormir la nit del 4 d’octubre del 1582 i l’endemà es van llevar que ja era el 15 del mateix mes. De cop i volta van desaparèixer deu dies per obra i gràcia del papa Gregori XIII i la creació del nou calendari gregorià, vigent encara avui en dia. En el Llunari del Vaticà reproduït al capdamunt d’aquestes línies va quedar reflectit el salt temporal motivat per la necessitat de reajustar el calendari julià, que acumulava un desfasament de dies i afectava les estacions i les festes mòbils. Alemanya, Suècia, Anglaterra i el Japó encara van trigar dos anys a adoptar la proposta papal.

Les singularitats del nou calendari no s’acaben aquí. Suècia va fer el canvi el 1700 i va decidir que, de manera gradual, eliminaria els 10 dies a raó d’un 1 dia cada any. Però va arribar la Gran Guerra del Nord i la rutina es va aturar. El 1712, que era bixest, es va recuperar el dia pendent sumant-lo al mes de febrer que, per tant, no només va tenir un 29 sinó també un dia 30.

I posats a jugar amb el temps, tenim l’ocurrència de la Unió Soviètica, que el 1929 va instaurar un calendari revolucionari amb setmanes de cinc dies, cadascun amb un color que determinava quin dia et tocava descansar. La idea era liquidar els festius comuns i els religiosos, però aquella imposició va tenir poc recorregut. El 1932 es va passar a un calendari de setmanes de sis dies i, el 1940, va tornar la normalitat amb els set dies per setmana i el diumenge com a jornada de descans per als treballadors. 

stats