Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Quan Planes va trobar Chesterton

25 fragments d'articles de Josep Maria Planes es van llegir ahir al carrer Serarols de Manresa

L'acte "Llegim Planes" és el segon dels tres homenatges al periodista del cicle "Cent anys llegint Planes"

Acte "Llegim Planes", ahir a la Plaça de Serarols, Manresa.

Acte "Llegim Planes", ahir a la Plaça de Serarols, Manresa. / Jordi Biel

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google

Mar Peñarroja Paz

Manresa

Del primer a l'últim. A la vesprada d'ahir a la Plaça de Serarols de Manresa es va recordar al periodista Josep Maria Planes (1907-1936) en el que fou el segon homenatge a l'articulista, que aquest any commemora el centenari de la publicació del seu primer article firmat. Vint-i-cinc fragments d'articles, cròniques i notes periodístiques publicats entre 1924 i 1936 es van llegir en públic. Un recorregut que arrencava amb la lectura del seu primer article firmat (el 19 de juliol de 1924 a El Pla de Bages) i que acabava amb l'últim que va publicar, just dotze anys més tard i poc abans que set trets de la FAI el silenciessin.

Vint-i-cinc voluntaris, entre els quals el periodista Eduard Font, la directora teatral Fina Tapias o l'escriptor Llorenç Capdevila, van retornar la veu al jove periodista manresà, que fou callat amb set trets a la boca, amb un repàs de la seva obra que va recollir des d'aquell debut a El Pla de Bages fins a articles publicats a Mirador, La Rambla o fins i tot a la prestigiosa La Publicitat. Textos periodístics que descrivien la Barcelona del primer terç del segle XX i que parlaven dels seus ambients, cafès i personatges. Així, el prestigiós catalanista Àngel Guimerà, hi apareix "venerat i estimat a trot arreu" en el seu primer article (Guimerà, figura popular, El Pla de Bages, 1924), just l'endemà de la mort del dramaturg; el "senyor" Samitier, futbolista, és preguntat per la cultura i tot allò que no és l'esport en una distesa conversa publicada a Mirador (Una conversa amb el senyor Samitier, Mirador, 1929); Chesterton, el prestigiós escriptor anglès, és casualment reconegut per un llibreter i entrevistat per Planes d'imprevist al Majestic Hotel d'Anglaterra (Chesterton, transeünt anònim de Barcelona, El Pla de Bages, 1926) i Cañardo, el ciclista, apareix com a "l'heroi de la jornada" a la crònica esportiva de la Volta Ciclista a Catalunya de 1936 (La resurrecció de Cañardo, La Publicitat, 1936).

Homenatge "Llegim Planes". Lectura del primer article publicat pel periodista

Homenatge "Llegim Planes". Lectura del primer article publicat pel periodista / Jordi Biel

Tanmateix, Planes va escriure sobretot de Barcelona i l'any 1931 es publicà un recopilatori de textos sobre la capital catalana. S'edità amb el títol de Nits de Barcelona i ahir alguns d'aquests escrits es van poder sentir (amb veus contemporànies) a la Plaça de Serarols. En aquests, el jove noctàmbul reputat dibuixava un retrat acurat de la ciutat i parlava del Cafè Catalan, el Grill del Ritz o fins i tot de la cocteleria (que ell descriu com a cabaret) Excèlsior de Barcelona. Potser un dels articles més destacats és una opinió que duu per títol 14 d’abril. Dietari d’un ciutadà, publicat a Mirador dos dies després de la proclamació de la república catalana (1931): "Cada ciutadà guardarà en el fons del seu pensament el record inesborrable d’aquesta diada. L’autor d’aquestes ratlles, un de tants ciutadans, es limita a escriure el seu dietari d’aquest 14 d’abril, marcat en la Història amb lletres d’or que brillaran eternament sota el cel blau de Catalunya", va escriure Planes.

Un periodista que, tot i viure a Barcelona, no s'oblidà mai de les seves arrels. L'homenatge "Llegim Planes" va voler també incloure dues visions de Manresa, la primera, publicada a Ciutat l'any 1926 i la segona, a Mirador, el 1932. Una visió de Manresa, títol d'ambdós articles, on es fa un retrat de la ciutat i dels seus habitants que emana una "eufòria comarcal" de la qual, diu, els manresans per "una mena de pudor", estan "privats" de lliurar-s'hi.

L'acte acabava amb la lectura del darrer article de Planes Nit de vetlla (La Publicitat, 1936) on proclama enemics i traïdors a tot aquell qui anava en contra de la República. Un text amarg i amenaçant on es proclamava irreprimible, tret característic que li costaria la vida el 24 d'agost d'aquell mateix any, tan sols 35 dies després de la seva última publicació.

Cent anys llegint Planes

El pròxim dijous 18 de juliol a les 19 h tindrà lloc l'últim homenatge del Cicle Cent anys llegint Planes. Consistirà en el muntatge teatral "Planes (del turisme literari al turisme compromès)" i es representarà a l'Espai Plana de l'Om.

Entrada gratuïta.

Tracking Pixel Contents