La Catalunya Central és un festival
La música omple la programació de la vintena de certàmens escènics que tenen lloc durant els mesos d'estiu a les nostres comarques
La clàssica a Sant Fruitós, Moià i Solsona, el jazz a Avinyó, el gòspel a Rajadell i el pop-rock a Puigcerdà i Manresa: l'oferta és àmplia i extensa

Concert de cloenda del Campus Gospel de Rajadell de l'estiu passat / JORDI BIEL
S'apropa l'estiu, arriben els festivals. La Catalunya Central ofereix un ampli repertori de certàmens musicals i escènics que conviden a gaudir amb els concerts durant les nits d'estiu. Tot i que encara queden per definir les dates de cites com el l'Anòlia, l'Stagnum i l'orgue de Montserrat, la majoria de festivals ja han avançat la programació. Serveixi aquest article per tenir a l'abast l'extensa oferta de l'estiu a les nostres comarques. Més enllà dels festivals -i de les festes majors, un altre focus rellevant de propostes musicals-, es poden ressenyar el concert de Luz Casal que tindrà lloc el 26 de juliol al Vilar de la Duquessa, a Cardona, i la "Nit dels Musikaals" del 10 de juliol al Kursaal de Manresa.
31è Festival Internacional de Música Clàssica de Sant Fruitós de Bages
Música clàssica
Concerts a les 22.15 h. Jardins de Sant Benet de Bages
Dijous, 3 de juliol. "Gala d'òpera i sarsuela". 22.15 h. Amb Laura Brasó (soprano), Carles Pachon (baríton), Francisco Cruz (tenor) i Anna Crexells (piano).
Dijous, 10 de juliol. "Conxita Badia: esclat de l'artista, exili i retorn". Amb Mireia Pintó (mezzosoprano), Vladislav Bronevetzky (piano) i Sílvia Bel (actriu).
Dijous, 17 de juliol. "Una Schubertíada". Amb el Cor de Cambra del Palau de Música, Jordi Armengol (piano), Bernat Cot (actor i dramatúrgia), Anna Romaní (direcció escènica) i Xavier Puig (director).
Dijous, 24 de juliol. "And the winner is ... Bandes sonores de cinema". Amb l'Orquestra Solistes de Catalunya, Carles Lama i Sofia Cabruja (piano a 4 mans) i Marc Moncusí (direcció).
Entrades a monsantbenet.com, www.festivalsantfruitos.com i www.codetickets.com
42è Festival Internacional de Música Francesc Viñas
Diversos estils
Moià
Diumenge, 20 de juliol. 19 h. Les Faixes. Òpera escenificada "L'elisir d'amore".
Dissabte, 26 de juliol. 20 h. Les Faixes. Ethno Catalonia-Músiques del món.
Dissabte, 2 d'agost. 20 h. Auditori Sant Josep. Ensemble Tempus Non Fugit.
Diumenge, 3 d'agost. 19 h. Les Faixes. Projecció de la pel·lícula "Conxita Badia no existeix".
Dijous, 7 d'agost. 10 h. Hospital-Residència. Concert per als avis.
Dijous 7 d'agost. 19 h. Al peu del Campanar. Diàleg amb el campanar.
Divendres, 8 d'agost. 19 h. Auditori Sant Josep. Concurs del Campus.
Dissabte, 9 d'agost. 20 h. Les Faixes. Solistes de l'AIMS.
Diumenge, 10 d'agost. 11 h. Les Faixes. Concert final del Campus Musical.
Diumenge, 17 d'agost. 20 h. Les Faixes. Oratori "La Conversione di Maddalena", amb Polifem Consort.
Dissabte, 23 d'agost. 20 h. Auditori Sant Josep. Concert de Laura Brasó (soprano) i Rubèn Fernández Aguirre (piano).
Entrades: www.entrapolis.com.
Nits Culturals
Música clàssica / teatre familiar
Sant Pere Sallavinera
Divendres, 4 de juliol. 22 h, plaça. "Antoni de Boixadors (1672-1745). Una biografia musical, de Sallavinera a la Cort Imperial de Viena". Amb el Cor Francesc Valls.
Dissabte, 5 de juliol. 18 h, Local Social. "Som i serem". Amb 2princesesbarbudes.
Dissabte, 5 de juliol. 22 h, plaça. "Recóndita armonia. Quartets de joventut". Amb Tempus Trio i Anna Puig (viola).
Entrades: www.nitsculturals.cat.
12è Sons del camí
Diversos estils
Manresa
Dijous, 17 de juliol. 21 h. Jardins de la Cova de Sant Ignasi. Jo Jet i Maria Ribot.
Divendres, 18 de juliol. 21 h. Jardins de la Cova de Sant Ignasi. Anaïs Vila.
Dissabte, 19 de juliol. 21 h. Palau Firal de Manresa. Pau Vallvé.
Dijous, 24 de juliol. 21 h. Jardins de la Cova de Sant Ignasi. Mostra de la trobada d'acordionistes del Pirineu.
Divendres, 25 de juliol. 20.30 h. Palau Firal de Manresa. The Tyets + Dani6ix + Izzkid.
Dissabte, 26 de juliol. 20.30 h. Palau Firal de Manresa Lax'n'Busto + Juriol.
Entrades: www.sonsdelcami.cat.

Les jam sessions a la Fundació La Plana, de Santa Maria d'Oló, són un dels grans atractius del Festival TeMA / TEMA
23ns Tallers Musicals d'Avinyó
Diversos estils
Avinyó i Fundació La Plana de Santa Maria d'Oló
Dissabte, 12 de juliol. 11.30 h. Local Catalunya. Concert familiar 'TeMÀtics'.
Dilluns, 14 de juliol. 22 h. Fundació la Plana. Concert-jam sessions amb Roger Mas.
Dimarts, 15 de juliol. 22 h. Fundació la Plana. Concert-jam sessions amb Fuensanta.
Dimecres, 16 de juliol. 22 h. Fundació la Plana. Concert-jam sessions amb Marta Garret.
Dijous, 17 de juliol. 22 h. Fundació la Plana. Concert-jam sessions amb Hip Horns + Hora ballaruca amb PD Rodrigo Laviña.
Divendres, 18 de juliol. 22 h. Plaça Major. Concert de cloenda: Homenatge a Queralt Guinot. Amb la Big Band i el Cor dels TeMA, acompanyant Clara Peya, Judit Neddermann, Rodrigo Laviña, Astrio i Quim Moya.
Entrades: www.festivaltema.cat.
12è Cicle de Concerts de Viladordis
Diversos estils, cant coral.
Jardins del santuari de la Salut de Viladordis
Dissabte, 5 de juliol. 21 h. Concert "Res no és mesquí", amb la Coral Taral·lejant Albades, de Calders, i l'Orfeó Monistrolenc, de Monistrol de Montserrat.
Dissabte, 12 de juliol. 21 h. Concert de música dels últims 75 anys, amb el grup Església, música i cant, de la parròquia de Sant Josep del Poble Nou de Manresa.
Vesprades sota l'alzina
Música moderna
Alzina del Mas Querol. Fonollosa
Dissabte, 12 de juliol. 22 h. Manu Guix i la Banda.
Entrades: www.vesprades.cat.
14è Festival de Música Antiga dels Pirineus
Música antiga
Del 4 de juliol al 24 d'agost, concerts en més d'una quarantena de municipis de les comarques pirinenques, entre les quals la Cerdanya, l'Alt Urgell, el Solsonès i el Berguedà.
Divendres, 4 de juliol. 21 h. La Seu d'Urgell, Catedral de Santa Maria. "El primer Requiem de Montserrat", amb l'Ensemble Joan March.
Dissabte, 5 de juliol. 20 h. Tragó (Peramola), Església de Santa Llúcia. "Sanctum virum Isidorum", amb Egeria.
Diumenge, 6 de juliol. 19 h. Riner, santuari del Miracle. "El primer Requiem de Montserrat", amb l'Ensemble Joan March.
Divendres, 11 de juliol. 20 h. Bagà, església de Sant Esteve. "El concurs de Leipzig", amb l'Ensemble Leipzig 1723.
Dissabte, 12 de juliol. 20 h. Puigcerdà, Casino Ceretà. "Rosa de Jericó", amb Ars Choralin Coeln.
Diumenge, 13 de juliol. 20 h. Montferrer i Castellbò, església de Sant Vicenç. "Lament", amb Tiento Nuovo.
Dijous, 17 de juliol. 20 h. La Seu d'Urgell, sala Sant Domènec. "Una festa d'aniversari per al Rei", amb Apollo's Cabinet.
Dissabte, 19 de juliol. 12.30 h. Llívia, església de la Mare de Déu dels Àngels. "La música a la cort de Felip V", amb Orquestra Acadèmia 1830.
Diumenge, 20 de juliol. 19 h. Berga, claustre de Sant Francesc. "Els trobadors del Rei", amb Veneranda Dies Ensemble.
Dimecres, 23 de juliol. 20 h. Alp, església de Sant Pere. "Im-possibles", amb Tañer.
Dissabte, 26 de juliol. 19.30 h. Ger, església de Santa Coloma. "La música de Shakespeare", amb Les Timbres & Harmonia Lenis.
Diumenge, 27 de juliol. 21 h. Berga, església de Sant Joan. "El violoncel tenor", amb The New Old.
Dijous, 31 de juliol. 20 h. Castellciutat (la Seu d'Urgell), Hotel El Castell de Ciutat. "Divertiments galants a Manheim", amb The Wig Society.
Divendres, 1 d'agost. 20 h. Organyà, església de Santa Maria. "Stabat Mater" de Pergolesi, amb Maîtrise Saint-Joseph de Prades.
Diumenge, 3 d'agost. 19 h. Riner, santuari del Miracle. "Fandango", amb La Ritirata.
Dijous, 7 d'agost. 19 h. Berga, església de Sant Joan. "Il gioco della cieca", amb Concerto di Margherita.
Diumenge, 10 d'agost. 12.30 h. La Seu d'Urgell, Sala Immaculada. "Variacions Goldberg", amb Camera aperta.
Diumenge, 10 d'agost. 20 h. Coll de Nargó, església romànica de Sant Climent. "Carmina chromatico", amb O Vos Omnes.
Dimecres, 13 d'agost. 20 h. La Seu d'Urgell, Sala Sant Domènec. "Phantastic Kapellmeisters", amb The Ministers of Pastime.
Divendres, 15 d'agost. 12.30 h. Vilanova de Banat (Alàs i Cercs), església de Santa Cecília. "El viatge d'Abendino", amb Al Tayr Ensemble.
Dissabte, 16 d'agost. 20 h. Estamariu, església de Sant Vicenç. "Les vetllades de Bach i Abel", amb Anacronía.
Dijous, 21 d'agost. 19 h. La Molina (Alp), església de la Mare de Déu de les Neus. "The Devil's Pipe!", amb Carles Vallès i Edwin García.
Programació i entrades a www.femap.cat.

L'Ars Choralis Coeln interpreta el concert "Rosa de Jericó. El cançoner d’Anna de Colònia", al FEMAP / FOTOGRAFIA PROMOCIONAL
Acadèmia Internacional de Música de Solsona
Música clàssica
Solsona
El festival de l'AIMS, que té el nucli a Solsona, se celebrarà de l'1 al 17 d'agost en diferents poblacions de la Catalunya Central. La programació detallada dels concerts es donarà a conèixer properament.
Programació i entrades: www.aims.cat.
8è Festivals Alta Segarra
Diversos estils
Divendres, 18 de juliol. 22 h. Aguilar de Segarra. Los Manolos + The Buckets Brothers.
Divendres, 25 de juliol. 22 h. Calonge de Segarra. Daniel Anglès + Sofia Ribeiro.
Divendres, 1 d'agost. 22 h. Copons. Ginestà + Mak'ntes.
Divendres, 8 d'agost. 22 h. Pujalt. Paula Valls + Udolç.
Entrades: www.atrapalo.com

El director teatral i cantant Daniel Anglès és un dels reclams dels Festivals de l'Alta Segarra / ARXIU/GUILLEM ROSET (ACN)
11è Festival a Granera
Diversos estils
Granera. A les 18 h.
Dissabte, 28 de juny. Masia de Tantinyà. Bum Ditty (música d'arrel): "Dels Apalatxes a Catalunya"
Dissabte, 12 de juliol. El Casal. Òpera escenificada: "L'Elisir d'Amore". Amb Òpera Terrassa.
Divendres, 15 d'agost. Ermita de Santa Cecília. Pasión Azul: "Música clàssica i del món".
Dissabte, 13 de setembre. Església de Sant Martí. Vetllada de mantres i gòspel amb Sonick's & Clappers.
https://associacions.joventutsmusicals.cat/moia/
19è Campus Gòspel de Rajadell
Gòspel
Rajadell. Plaça de l'església.
Dijous, 3 de juliol. 22 h. Open Session.
Divendres, 4 de juliol. 22 h. Goizargi Gospel Choir.
Dissabte, 5 de juliol. 22 h. Esclat Gospel Singers.
Diumenge, 6 de juliol. 19.30 h. Esclat Gospel Singers, Esclat Gospel Júnior i Gran Cor del Campus.
Entrades: www.campusgospelrajadell.org.

Ramon Escalé s'acomiadarà com a director de l'Esclat Gospel Singers després del Campus de Rajadell / ARXIU/JORDI BIEL
Festival Cantilafont al Lluçanès
Diversos estils
Castell d'Olost de Lluçanès.
Divendres, 11 de juliol. 18.30 h. Alosa (música d'arrel), Remei de ca la Fresca (música i poesia), Derbi Junior (rock), Zetak (pop i electronica en euskera) i Société protectrice de petites idées Cow Lowe (circ i dansa).
Dissabte, 12 de juliol. 17.30 h. Cala Vento (rock), Astrio (latin electrojazz), Maria Jaume (pop electrònic), Cirque entre Nous (circ), Elsa Guerra Dj, José Luis Redondo (humor i circ) i Joan Casanova (cançó d'autor).
Entrades: www.cantilafont.cat.
5è Festival de jazz & folk Els Set Inferns
Música d'arrel i jazz d'autor
Divendres, 18 de juliol. Plaça dels Oms, la Seu d'Urgell. 20 h. Dani Pérez Trio (20 h). OMAC Orquestra (22 h).
Dissabte, 19 de juliol. Bellestar. 20 h. Pere Loewe (20 h). Magari (21.40 h). Tarquim (23.30 h). Muchacho y los sobrinos (1.30 h).
Entrada gratuïta.
33è Desfolca't
Folk
Calaf.
Divendres, 27 de juny.
21.30 h. pl. del Ravalet. En Carlus.
Dissabte, 28 de juny.
18 h. pl. del Ravalet. Silvestres.
19 h. pl. de les Eres. Lar Folk.
20 h. pl. del Ravalet. S'Temple Bar.
20.30 h. pl. Gran. Maria del Mar Bonet.
22 h. pl. Gran. Óscar Ibáñez & Tribo.
00 h. pl. de les Eres. Bellaveu.
00 h. pl. del Ravalet. Tara's Folk.
2 h. pl. Gran. Red roses for me.
albades vesprades cantades
Cançó popular
Les Roques de Madrona. Puig-reig
Dissabte, 14 de juny. Abans de la posta del sol. Edició especial: cançons de dones.
Entrades: https://canta.cat/botiga/
16è Festival de Llegendes de Catalunya
Història i folklore oral
Sant Martí de Tous
Del 3 al 6 de juliol, se celebren diversos actes relacionats amb la narració de llegendes.
Programació i entrades: www.llegendes.cat.
10è Ex Abrupto
Arts visuals i arts sonores
El festival que se celebra a Moià arriba al desè aniversari amb un cap de setmana, el dels dies 4 i 5 de juliol, ple d'activitats en els camps de les arts visuals i sonores i de la cultura alternativa. L'accés al festival és gratuÏt.
Programació: www.exabrupto.cat.

Gerard Quintana i els Sopa de Cabra actuaran al Summerfest Cerdanya / ARXIU/OSCAR BAYONA
Occident Summerfest Cerdanya
Diversos estils, música moderna
Puigcerdà. Escenari carrer Almogàvers.
Dimarts, 19 d'agost. 21 h. The Tyets.
Dimecres, 20 d'agost. 21 h. Rosario.
Dijous, 21 d'agost. 21 h. Nil Moliner.
Divendres, 22 d'agost. 19.45 h. El Pot Petit.
Dissabte, 23 d'agost. 21 h. Antonio Orozco.
Dilluns, 25 d'agost. 21 h. Malmö 040.
Dimarts, 26 d'agost. 21 h. Los Secretos.
Dimecres, 27 d'agost. 21 h. Figa Flawas.
Dijous, 28 d'agost. 21 h. Sopa de Cabra.
Divendres, 29 d'agost. 21 h. Hija de la Luna (Tribut a Mecano).
Festival Gong
Noves sonoritats
Collbató
En l'edició d'enguany del festival, que tindrà lloc de l'11 al 13 de juliol, hi participaran Hirundo Maris amb Arianna Savall, Aramaeh (cants vèdix i instruments del món) i Nacho Melús (gospel i flamenc). L'organització donarà a conèixer properament el calendari d'actuacions.
10è Giracirc
Circ
Collsuspina
El festival de circ que acull la localitat moianesa de Collsuspina arriba al desè aniversari, amb una programació plena d'espectacles per a tots els públics.
Programació i entrades: www.giracirc.cat.
- Un grup de joves colpeja l'home que anaven a atracar a Manresa
- Albert López i Marisol Hosta, guanyadors del Joc de Cartes amb La cuina d'en Tikus
- Vaig pensar que seria avorrit perquè no ens vam llançar ganivets
- Crim de Manresa: amics de la víctima que van tenir els sospitosos a les aules
- Descobreix els tres tipus de viatges de l’Imserso que fixa el Govern: destinacions, preus i dates
- Uns petards provoquen un incendi a Berga
- Crim de Manresa: Ceuta continua estant a mil quilòmetres del Bages
- Un home mig nu atura el trànsit al mig de Solsona