Loops, clàssica i sentiments a Berga per a un concert de Patum amb segell jove
La Banda del Memorial Ricard Cuadra i Kambrass Quintet fan reviure les músiques de la festa amb estrenes de nous talents berguedans en un espectacle que incorpora audiovisuals i electrònica
Dani Perona
Quan faltaven més de vint minuts per l’inici del concert, la platea provisional de la plaça de Sant Pere de Berga ja estava plena. Estava a punt de començar el 27è Concert de Patum Memorial Cuadra. Un concert únic, que mai és igual que l’any anterior i que també serà diferent que el del vinent. Les melodies més tradicionals de la festa van fusionar-se amb música clàssica, loops, amb sentiments de patumaires de totes les generacions i amb l’energia de joves compositors de casa.
El concert d’enguany ha estat protagonitzat per Kambrass Quintet, una formació amb projecció dins del panorama musical de la qual forma part el berguedà Guillem Cardona, nexe d’unió entre el quintet de metall i el Memorial Ricard Cuadra. Cardona, acompanyat de Sergi Pàmies (a les trompetes), Maria Servera (trompa), Xavier Gil (trombó) i Oriol Reverter (tuba) van mostrar totes les cares i amb una màxima complicitat d’aquest reconegut grup de cambra interpretant en solitari i acompanyats per la quarantena de músics de la banda del Memorial Ricard Cuadra els temes escrits per a l’ocasió, sota la direcció de Robert Agustina. Una primera part amb quatre estrenes absolutes de joves compositors, dos d’ells, Lluís Gual i David Quintana, sorgits del planter de músics de la comarca i que ja estan trobant el seu espai en el panorama musical de casa i també de fora. També es va estrenar una obra de Cesc Badia.
La seva reinterpretació de les melodies patumaires va anar des de versions més clàssiques inspirades en compositors romàntics, passant per l’electrònica i el beat box, o també la percussió corporal. Noves textures i visions que enriqueixen el patrimoni musical de la Patum. L’experiència va ser immersiva, i també hi van jugar un paper clau els testimonis enregistrats que explicaven els sentiments que els desprèn la Patum entre música i música.
A la segona part va sonar, com sempre, un salt de Patum però enguany, també amb nous arranjaments. Els esperats tirabols van cloure la nit amb un públic entregat i convençut que la música de la Patum encara té molt recorregut.
- Els arquitectes a Manresa alerten: 'Avui no surt a compte fer pisos que no siguin per a persones que puguin pagar preus elevats
- Un austríac i una avinyonenca tanquen el cercle familiar amb els Tallers d’Avinyó
- Els Mossos d'Esquadra busquen la Sara Maria, desapareguda el 8 de juliol a Badalona
- Ayoub Shimi, pare d'un menor d'11 anys, que viu a Manresa en una tenda de campanya: «Un nen no pot estar al carrer»
- Se suspèn la final del Mundial 2026 entre Espanya i l’Argentina? Així està la situació
- Tres setmanes sense el Braulio, el veí de Còrdova que es va perdre en un bosc del Bages durant un retir espiritual
- Catalunya tria Biel, però la Catalunya central prefereix un altre nom
- El secret d'un manresà per vendre vi català a restaurants del Japó i d'Europa
