LITERATURA
Un llibre de converses retrata les diferents facetes de Feliu Formosa i mostra la seva cara més íntima
Les anoienques Maria Enrich i Judit Junyent han dialogat durant cinc anys amb el prolífic autor sobre diverses temàtiques

Judit Junyent i Maria Enrich, amb el llibre sobre Feliu Formosa / MAR MARTÍ (ACN)
Mar Martí/ACN
Durant cinc anys, l'escriptora i professora Maria Enrich i la bibliotecària i gestora cultural Judit Junyent -totes dues anoienques- han conversat regularment amb el poeta, traductor i escriptor Feliu Formosa amb l'objectiu de fer una biografia del prolífic autor de Sabadell. Al llarg del procés, però, van decidir no escriure una biografia "a l'ús" i van optar per un llibre de converses que segueix la seva cronologia, des de la infantesa fins que compleix 90 anys. "No existia cap treball que endreci la vida d'en Feliu", ha relatat Enrich, que afegeix que han intentat "captar molt la seva psicologia i els elements extratextuals". "Quan la gent llegeix el llibre ens diu que els sembla que el Feliu estigui present", expliquen.
Feliu Formosa i Torres (Sabadell, 10 de setembre de 1934) és traductor, poeta, prosista, director de teatre, professor d'art dramàtic i actor. Amb el llibre 'Converses amb Feliu Formosa. Des del cim dels anys' (Publicacions de l'Abadia de Montserrat), les autores Maria Enrich i Judit Junyent han volgut retratar les diferents facetes del prolífic autor, que al llarg de la seva vida ha publicat més d'un centenar de traduccions -entre les quals Brecht, Kafka, Klaus Mann o Rainer Maria Rilke-, més de trenta llibres de creació pròpia i poemaris. De fet, aquest mes de març, arribant gairebé als 92 anys, ha sortit a la llum 'Vincles', el llibre de poemes més personal que ha publicat Formosa des de 'Cançoner' (1976).
A través de diàlegs informals amb Formosa, el llibre exposa diferents aspectes de la seva biografia i de la seva extensa obra. "Molta gent coneix el Feliu poeta o el Feliu traductor, però el Feliu té molts vessants i hem intentat lligar-les totes", han explicat en una entrevista amb l'ACN les dues autores del llibre. Alhora, creuen que amb aquest volum "molta gent ha descobert la part mundana del Feliu". "Molta gent el coneix com el savi que és, però desconeixen la part més mundana", exposen.
El llibre està ordenat en blocs com ara 'Infantesa i adolescència (1934-1951)', 'Anys convulsos (1974-1981)' o 'El jubilat que no es jubila (2000-2004)'. A més, el volum es complementa amb les veus d'amics i testimonis que en algun moment o altre han tingut relació amb Feliu Formosa, així com amb la mirada dels seus familiars. Algunes de les personalitats que han participat en el llibre són Àlex Susanna, Joan Casas Fuster, Miquel Desclot, les seves filles Clara i Ester Formosa Planas o la seva segona dona Anna Vila.
Les autores també han destacat que es tracta d'un llibre "poc editat" i que han volgut respectar molt el seu llenguatge. "Hem tret algunes coses, però no n'hem afegit cap, per això diem que és un llibre de converses i no una entrevista periodística", detalla Junyent. A més, al principi de cada bloc hi apareix allò que les autores han anomenat 'davantal'. "El davantal crea com una segona història. Expliquem els viatges que hem fet en ciutats clau dins de l'itinerari biogràfic d'en Formosa o alguna anècdota que ha de venir a continuació", exposa Enrich.
Subscriu-te per seguir llegint
- Així sona la versió en català de 'La Perla' de Rosalía, cantada per la manresana Sara Roy
- Pep Guardiola ja busca casa a Barcelona: una propietat de 15 milions d’euros a Pedralbes de luxe i amb vistes al mar
- Els tècnics d'Hisenda rebaixen la devolució a Shakira als 27,4 milions després de conèixer la sentència de l'Audiència Nacional
- Primeres paraules de Carles Porta sobre un hipotètic Crims del cas Andic: “Ho intentarem, però no és el moment”
- Se suspèn el Festival i l'Acadèmia de Música de Solsona per les acusacions de tres exalumnes del Liceu al president de la fundació
- Un mecànic avisa: aquest és el dia de la setmana que has d'evitar anar a passar la ITV
- La Fundació Mango que Isak Andic va voler muntar i va acabar de separar-lo del seu fill Jonathan Andic
- El TSJC confirma que Berga va discriminar el secretari municipal en la revisió salarial i obliga a apujar-li el sou amb efectes retroactius