Xavier Bosch, escriptor:" La paraula "manresana" surt a totes les meves novel·les"
El periodista i escriptor Xavier Bosch va ser el convidat d'aquest mes de maig al Pessics de Vida de Manresa

Anna Vilajosana i Xavier Bosch, al Pessics de Vida que va omplir el Centre CUltural El Casino de Manresa / Edu Font
El periodista i escriptor Xavier Bosch sempre posa la paraula "manresana" a les seves novel·les. A les deu que ha escrit hi surt, en diferents contextos, però no hi falta. Bosch va ser el convidat d'aquest mes de maig al cicle Pessics de Vida, al Centre Cultural el Casino de Manresa, organitzat per la Demarcació Catalunya Central del Col·legi de Periodistes i Manresa Cultura. Un local que es va omplir un cop més per aquest acte.
En la conversa que aquest dimecres al vespre va mantenir amb la també periodista i escriptora manresana Anna Vilajosana, l'escriptor que més va vendre aquest darrer Sant Jordi va confessar que "el meu pare era de Guixers, i va ser escolaritzat internat a Manresa, on va deixar família i amics. I vaig voler fer-li un petit homenatge a la primera novel·la, i vaig seguir, i ara surt a totes les 10". De fet, quan va ser preguntat si estava escrivint un nou llibre va dir que sí, però que "no n'explicaré res. Només que passarà molt a Barcelona, i que hi sortirà l'adjectiu "manresana".
Autor de deu novel·les i de dos reculls de contes, com a escriptor ha guanyat els premis de narrativa més rellevants de la literatura catalana, com el premi Sant Jordi (2009) i el premi Ramon Llull (2015). Però com a periodista també ha estat al capdavant de grans projectes que han fet història a Catalunya. Creador de formats audiovisuals d'èxit com Alguna Pregunta Més? (amb Antoni Bassas), El món a RAC 1, El gran dictat o El Barça juga a RAC1 "possiblement el programa que més feliç m'ha fet". I és que Bosch és molt barcelonista, tema del qual també en va parlar. A TV3 va dirigir els programes Un tomb per la vida, Aquest any, cent, i Àgora i documentals de música clàssica.
Després es va passar a la premsa escrita, que va marcar el seu pas a ser escriptor. Va dirigir el diari AVUI, però "no li va trobar la gràcia a fer de director de diari, massa números i poca lletra. Deixes de fer de periodista, i hi ha un moment que t'adones que la vida ja va per tu, que l'has de decidir tu. I vaig plegar, no vull tornar a dirigir un mitjà". I diu que d'ofertes no n'hi han faltat. Bosch manté la seva afició al periodisme i escriu articles sobre el Barça, que és la seva passió.
Aquest va ser el darrer Pessics de Vida de la temporada al Centre Cultural el Casino de Manresa. El següent, amb el locutor esportiu Joan Ma Pou, es farà a la sala d'actes de la Plana de l'Om.
Subscriu-te per seguir llegint
- Burger King obrirà un segon establiment a Manresa el 30 de juny
- Tres detinguts per una baralla amb bastons i armes blanques al carrer del Bruc de Manresa
- Necrològiques del 10 de juny de 2026
- Mor Josep Solà, empresari de Gironella molt implicat a Cal Bassacs
- La visita del Papa a Catalunya, minut a minut
- El canvi de La Meva Salut que has de fer si no vols deixar de rebre avisos mèdics al mòbil o al correu
- Un ferit en una aparatosa sortida de vía a la C-16, a Sallent
- Lleó XIV beneeix les ambulàncies de sor Lucía Caram, que surt de Montjuïc cap a Ucraïna: «La fe sense compromís no és creïble»