Polèmica
Una investigació de la UER revela que Israel va utilitzar publicitat institucional per mobilitzar el vot a Eurovisió
Un compte de YouTube va publicar un total de 89 vídeos dirigits a 35 països, entre el 6 i el 16 de maig, en els quals la representant israeliana, Yuval Raphael, demanava el vot en diferents llengües

Yuval Raphael, representant d’Israel al festival d’Eurovisió durant la seva actuació / GEORGIOS KEFALAS / EFE
Alba Giraldo
La plataforma Verifica RTVE ha donat a conèixer una investigació de la Unió Europea de Radiodifusió (UER), l’organitzadora del festival d’Eurovisió, en la qual es revela que una agència de publicitat oficial del govern israelià va portar a terme una campanya digital per impulsar el vot a favor del seu representant a la final d’Eurovisió 75, Yuval Raphael, una supervivent de l’atac de Hamàs el 7 d’octubre del 2023. La intèrpret de la cançó ‘New day will rise’ va passar de la 15a posició de la taula fins al segon lloc després de rebre 297 vots del públic, el nombre més alt rebut per tots els participants en la final.
Segons la investigació, l’Agència de Publicitat del Govern d’Israel, que treballa amb institucions i empreses públiques del país, va propagar anuncis a través de productes de Google els dies previs a la final del festival celebrat a Basilea (Suïssa).
El 20 d’abril es va crear un compte a YouTube que va publicar un total de 89 vídeos de la cantant dirigits a 35 països, entre el 6 i el 16 de maig, amb fins a 8,3 milions de visualitzacions. «L’anàlisi dels vídeos no ofereix evidència d’intel·ligència artificial, cosa que indica que Raphael va estar directament implicada en la creació dels vídeos», afirma l’informe d’EBU. Aquestes peces audiovisuals mostraven a l’artista demanant el vot en diferents llengües, esmenant el seu número de participació, el 14 en la semifinal i el 4 a la final, i recordant les regles del vot múltiple.
En concret, el 6 de maig, el compte va publicar 16 vídeos dirigits a molts altres països. Dotze d’aquests països, Armènia, República Txeca, Dinamarca, Finlàndia, Geòrgia, Grècia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, Montenegro i Sèrbia van competir en la mateixa semifinal que Israel. El 16 de maig, la vigília de la gran final, el canal va publicar 73 vídeos dirigits a 35 països demanant-los el vot per a Israel. Segons Google Ads Transparency Center, els anuncis van ser col·locats per un compte verificat del Govern israelià, tot i que el canal de YouTube no estava etiquetat oficialment com a governamental.
Posició final
L’actuació de Raphael va aconseguir guanyar el televot després d’obtenir només 60 punts del jurat, i va passar del lloc 15 de la taula fins a la segona posició, i va aconseguir la plata per a Israel. El seu país va guanyar el vot popular amb 297 punts, per sobre d’Estònia, amb 258, Suècia, amb 195, i de la guanyadora Àustria, quarta amb 178.
La cantant israeliana va aconseguir la màxima puntuació de 12 punts del televot a 13 països: a més d’Espanya, també s’ha alçat amb la màxima puntuació a Alemanya, Austràlia, Azerbaidjan, Bèlgica, França, Luxemburg, Països Baixos, Portugal, Regne Unit, Suècia, Suïssa i resta del món.
- Sílvia Caballol, escriptora i psicòloga: «Els nens no paren i gràcies a això despleguen totes les seves capacitats intel·lectuals»
- La Mola es treu 15 tones de sobre
- La reacció d'un policia de Manresa per un embús en hora punta: «Tenim coses més importants a fer...»
- Mireia Roura, pacient amb càncer de 55 anys: «La meva psicòloga és tan important per a mi com l’oncòleg»
- Un manresà inaugura aquest dissabte a Sant Fruitós una empresa d’elaboració de licors artesanals
- L'home que es passejava per Manresa amb una arma simulada va ser detingut per entrar a la delegació del Govern amb la pistola
- La prolongació Guimerà de Manresa es queda sense roba de nens
- L’Escolania de Montserrat respon a les crítiques per cantar en castellà al disc de Rosalía: «En cap cas vam imaginar que seria motiu de polèmica»