04 de febrer de 2019
04.02.2019

David Cirici homenatja el «feminisme històric» a «L'olor del desig»

L'escriptor s'endinsa en la història d'amor entre un adolescent cec i una professora, amb Picasso com a confident

04.02.2019 | 17:55
L'autor de «L'olor del desig», David Cirici.

L'autor d''El setè àngel', David Cirici, s'ha endinsat en la seva nova novel·la 'L'olor de desig' (Proa) en una història d'amor entre l'André, un adolescent cec, de 17 anys, i la seva professora Céline. En declaracions a l'ACN, Cirici ha explicat que la novel·la és un homenatge "al feminisme històric" que comença amb Simon de Beauvoir, al temps que també fa una exploració de la ceguesa. En aquesta història també hi juga un paper important el pintor Pablo Picasso que, intrigat per com un cec es pot acostar a la realitat i l'art, fa amistat amb l'André i es converteix en el seu confident. Cirici també ha destacat que la literatura és "un aprenentatge" i que en la seva evolució com escriptor "la simplificació és fonamental".

Cirici ha dit que hi ha una història bonica en relació al moment actual amb l'alliberament de la dona i les campanyes del MeToo. "A la novel·la faig un homenatge al feminisme històric" que comença amb Simon de Beauvoir. La protagonista de la novel·la llegeix les seves obres i es comporta a classe com ella i explica la història des d'un punt de vista feminista.

El protagonista no pot veure les dones d'una forma superficial, la professora entén que ell pot connectar amb ella d'una forma diferent. "L'exploració de la ceguesa em permet parlar de la superficialitat de les coses". En aquest context, ha destacat que la visió "és un sentit bastant superficial que evita d'anar més enllà de vegades".

L'escriptor ha destacat que això de la literatura és "un aprenentatge" i ha confessat que en la seva evolució com escriptor "la simplificació és fonamental. Vaig començar amb una excés de pretensions i ho he anat reduint a fils més senzills i històries molt més simples i intenses. La floritura literària i la construcció de la literatura no es veu gens i hi ha més emoció i sentiment". Ha considerat que abandonar la tècnica és el que més li ha costat.

Un exercici "paral·lel" al que va fer a 'Molsa'

L'autor ha constatat la poca quantitat de llibres escrits per cecs i, per això, la documentació ha estat molt poca. "M'ho he pres com una ficció, no una imitació", ha reblat. En aquest sentit, ha assegurat que s'ha tractat d'un exercici "paral·lel" al que va fer per novel·la infantils 'Molsa', en què explorava què significava ser un gos i on va explorar sentits com l'olfacte.

Per Cirici, Picasso és un personatge que sempre "l'ha seduït", un home amb "molta llum i molta foscor", amb visions contradictòries en funció de les dones i les circumstàncies concretes de la relacions. "En el món del feminisme Picasso està mal vist i això m'interessava. És un home amb una obsessió sexual important i això m'interessava per la novel·la", ha reblat.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook