Investigació

El 80% dels personatges femenins en sèries infantils reprodueixen els estereotips de gènere

Imatge d'arxiu d'un episodi de  ‘Peppa Pig’

Imatge d'arxiu d'un episodi de ‘Peppa Pig’

Alba Giraldo

Les sèries infantils promouen els estereotips de gènere i compten amb una sobrerepresentació masculina a tots els seus sectors. Així ho ha confirmat un estudi de l’Associació de dones cineastes i de mitjans audiovisuals (CIMA) que investiga els continguts per a nens que es mostren cada dia en pantalla. La mostra sorgeix de l’anàlisi de 40 sèries i un total de 707 episodis –150 hores– de ficcions emeses per a la infància, entre els 0 i els 12 anys. S’han estudiat les sèries amb millor puntuació a la plataforma IMDB de canals com Clan TV, Boing, Disney Chanel, Disney Junior, Nickelodeon, Nickelodeon JR, Atresplayer, Netflix i Movistar. 

L’anàlisi de les dades revela que hi ha una sobrerepresentació masculina en la direcció de les sèries infantils més vistes. Els homes ocupen els llocs de direcció en el 96,7% dels casos analitzats, davant les dones que només dirigeixen el 3,3% de les sèries estudiades. El mateix passa amb els guionistes, amb un 96,2% d’homes, un 1,8% de dones i un 2% restant a càrrec dels dos sexes.

Protagonismes i estereotips

Els personatges masculins apareixen majoritàriament en totes les categories: protagonista, coprotagonista, secundari i menor. Els femenins només ostenten el protagonisme com a personatge principal en un 33,7% de la mostra, i com a coprotagonista en el 31,4%. Concretament, ‘Anfibilandia’, ‘Casa Búho’, ‘Pucca’, ‘Victorious’, ‘Paprika’, ‘Vampirina’, ‘Heidi’, ‘Peppa Pig’ i ‘Butterbean’s Café’ són les sèries protagonitzades per dones. No obstant, en la gran majoria d’aquestes, les temàtiques tractades segueixen els estereotips femenins i es vinculen directament amb l’entorn familiar i de cures.

Els estereotips de gènere es promouen a través dels personatges femenins. Quan les dones són les protagonistes del capítol, la família ocupa un paper central al 48,10% dels episodis en sèries com ’Peppa Pig’ i ‘Heidi’. No obstant, al 71,70% dels capítols en els quals el protagonista és un home, el paper de la família és ignorat. Alguns exemples són produccions com ’Bob Esponja’, ‘Pokemon’, ‘Thomas y sus amigos’ i ‘Marcus Level’, entre d’altres.

De la mateixa manera, els rols de gènere típics de les dones en personatges femenins es reprodueixen al 77% dels episodis estudiats. Una xifra que puja fins al 91% quan es parla de la representació estereotipada dels personatges masculins.

Lideratge i poder

Quant a les representacions d’amistats i colles, al 87% dels capítols aquest tipus de relacions són predominantment masculines, davant el 13% de femenines. Així mateix, les que destaquen per les seves relacions entre dones, es cataloguen comunament com «sèries de noies» o «femenines». Les professions que exerceixen les dones en un 50% quedarien emmarcades dins dels coneguts com a típicament femenins, mentre que el 100% dels homes exerceix professions associades tradicionalment a la masculinitat.

Els nens i homes en les sèries infantils també són els que resolen els problemes que sorgeixen en la trama en qualitat d’dherois (71%). A més, un 68% de les vegades, el personatge masculí és el que rescata el femení quan la història ho requereix. Quant als personatges que ostenten el lideratge i el poder, el 71% correspon als homes, davant el 29% de les vegades que pertany a una dona.

Diversitat social

La diversitat racial és escassa en les produccions infantils. Només un 13% dels personatges representats és d’origen no caucàsic. Una xifra més desorbitada si es parla de la mostra del col·lectiu LGTBIQ+, que només apareix en tres capítols pertanyents a sèries infantils, i arriba a una representació de tan sols el 0,42% en el conjunt de la mostra.

Quant a la representació de personatges amb diversitat funcional, aquests únicament es comptabilitzen en 10 capítols (1%). Finalment, quant a l’exhibició de personatges amb cossos voluminosos, aquests es comptabilitzen només en el 28% del total de capítols analitzats.

TEMES