Crim de Rosa Peral i Albert López

Per què Netflix no esmenta la Guàrdia Urbana a ‘El cuerpo en llamas’?

La raó per la qual no se’ls esmenta és que la institució i la productora de la sèrie no van arribar a firmar l’autorització d’ús de la imatge corporativa del cos

Úrsula Corberó i Quim Gutiérrez durant el rodatge de "El cuerpo en llamas"

Úrsula Corberó i Quim Gutiérrez durant el rodatge de "El cuerpo en llamas" / El Periódico

Gisela Macedo

«Si tothom sap que parlen del crim de la Guàrdia Urbana de Barcelona, per què no esmenten el nom del cos?» Aquesta és una pregunta que nombrosos espectadors s’han fet després que el 8 de setembre passat Netflix estrenés la seva minisèrie sobre aquest conegut cas. Sota el títol ‘El cuerpo en llamas’, la producció audiovisual amb escenes rodades a Manresa explica l’assassinat de l’agent Pedro Rodríguez (José Manuel Poga) en mans de la seva parella Rosa Peral (Úrsula Corberó) i Albert López (Quim Gutiérrez), que treballen al mateix cos policial.

La macabra història ja era de sobra coneguda: mitjans de comunicació de tot el país van seguir el cas des del moment en què es van trobar les restes del Pedro en un maleter el maig del 2017, fins a la lectura de la sentència l’abril del 2020. Posteriorment, el programa ‘Crims’ de TV3 va dedicar quatre episodis d’allò més detallats sobre això. Sabent això, sembla estrany que la sèrie de Netflix no utilitzi en cap cas la imatge ni el nom de la Guàrdia Urbana, però el cas és que això podria haver afavorit, en part, els seus creadors.

Fonts de la Guàrdia Urbana han assegurat a aquest diari que «no hi va haver intenció de vetar el nom» del cos policial en aquesta sèrie, una cosa que hauria resultat «absurda» si tenim en compte tot l’anterior. La raó per la qual no se’ls esmenta és que la institució i la productora de la sèrie no van arribar a firmar l’autorització d’ús de la imatge corporativa del cos, després que els creadors rebutgessin utilitzar l’antic uniforme de la Guàrdia Urbana.

Desacord per l’uniforme

Quan la productora de ‘El cuerpo en llamas’ es va posar en contacte amb el cos per fer ús de la seva imatge, se li va transmetre que havia d’utilitzar l’uniforme que correspon amb l’època en què es va produir el crim (2017), ja que el 2018 el disseny va canviar. Els creadors no van voler utilitzar l’uniforme antic, de color groc fluorescent, perquè no els quadrava amb l’estètica del producte al ser d’un to tan cridaner. Sí que els va quadrar, en canvi, l’uniforme que en aquell moment lluïen els Mossos d’Esquadra (que també van canviar d’uniforme a principis del 2023), que era de color blau cel.

Les mateixes fonts asseguren que no tenen constància que els creadors de la sèrie demanessin utilitzar el nou uniforme de la Guàrdia Urbana, amb menys groc, i asseguren que les converses amb ells van ser «fluides» i «cordials». Finalment, al rebutjar fer ús de la vestimenta, no van arribar a firmar la cessió de la imatge, dins de la qual s’incloïa també la utilització del nom, ja que «està registrat com una identitat corporativa pròpia».

Mossos d’Esquadra vs. ‘Policia de Barcelona’

No tenir aquesta autorització podria haver fet un favor als creadors de ‘El cuerpo en llamas’, a l’haver-se deslliurat de tenir l’equip de comunicació de la Guàrdia Urbana de Barcelona pendent d’ells per vetllar per la seva identitat corporativa. En el cas dels Mossos d’Esquadra, en canvi, com sí que hi va haver cessió de drets d’imatge sí que van revisar el contingut de la sèrie i van tenir accés al guió per controlar com seria la seva presència a la producció.

Aquesta diferència podria haver-se notat en la sèrie, en què algunes veus consideren que es transmet un cert caràcter més «seriós» per part dels Mossos respecte a l’altre cos policial, l’aparença del qual és «menys professional». La Guàrdia Urbana, al no cedir drets, no ha tingut cap mena de control sobre això.

Per això, a Netflix es pot veure un cos ficcionat anomenat ‘Policia de Barcelona’, que a més lluu un curiós logotip inventat amb un ‘panot’ en el centre –l’emblemàtica rajola dels carrers de la ciutat– envoltat dels colors de la bandera de la capital catalana, que pot veure’s als uniformes dels seus protagonistes.