El dietari més universal adaptat al gènere escènic arriba al Teatre Municipal de Berga aquest cap de setmana en una doble funció (dissabte, 21.30 h; i diumenge, 18.30 h). L'Agrupació Teatral La Farsa porta a escena la seva darrera estrena: El diari d'Anna Frank, en una adaptació al teatre de Frances Goodrich i Albert Hackett, traduïda al català per Josep Maria Car-reras, de les cartes que l'adolescent va escriure durant dos anys de refugi amb la seva família jueva, quan el règim nazi va ocupar Amsterdam durant la Segona Guerra Mundial.

La directora de l'entitat teatral, Angelina Viella, reconeix que és una obra que tenia al calaix des de fa uns quants anys, però no ha estat fins aquest 2018 quan han coincidit dos elements imprescindibles: tenir una actriu jove per al paper d'Anna Frank, i prou temps per muntar l'obra. Fa aproximadament cinc mesos que els actors i actrius de la formació amateur han començat a treballar per ficar-se en la pell dels protagonistes d'aquesta història basada en el diari que l'adolescent va escriure mentre s'amagava a «la casa del darrere», tal com fa referència a l'obra, per no ser trobats pels soldats alemanys. «De ben segur que el final gairebé tothom el sap», explica Vilella, «per tant, el públic descobrirà poc, però el que volem és que des del minut zero els espectadors es posin en la pell dels personatges que van viure durant molts mesos una situació d'incertesa, i van conviure en molt pocs metres quadrats i amb una sensació d'angoixa i de poc espai que hem volgut reproduir en l'escenografia que s'ha pensat per a aquest muntatge», ha afegit. «A mi i als actors ens agradaria que el públic pugui entrar en la seva ment, encara que sigui inimaginable saber què és el que realment van viure ells i la resta de persones que van patir aquesta injustícia», reconeix.

Vilella creu, però, que «l'obra no és una història trista ni dramàtica. Per a mi és una història amb la qual el públic pot emocionar-se per la tendresa que genera l'actitud d'Anna Frank», relata. «Hem fet una descoberta amb la Laia Tor, que és la noia que protagonitza l'obra», afirma Vilella. A l'elenc cal sumar-hi Ferran Pujol, Sònia Ferrer, Maria Corominas, Òscar Garcia, Anna E. Puig, Marc Corominas, Pep Pla, Sergi Selva i Sandra Torrent.

A banda de la preparació del text, una de les principals complicacions d'aquest muntatge, segons la direcció, és el moviment a l'escenari. «Hi ha molt poc espai i la majoria dels actors estan durant tota l'obra a escena, sense desaparèixer, i tenint en compte que hi ha d'haver una evolució, perquè des que comença fins que acaba passen dos anys», avança. Sigui com sigui, per a Vilella és un projecte que «marcarà» l'entitat teatral, que viu, actualment, una època d'esplendor.